• hummelhonung

månadsanställd och pappaledig?

Jo jag undrar hur det kommer att bli...
    Jag har fast jobb och tjänar mer än min sambo som dessutom bara är anställd månad för månad, är i dagsläget lovad jobb till jan.
    Min sambo vill också vara hemma, några månader, med bäbis när han kommer.

BF är 2 januari.
    Jag vet inte riktigt hur det fungerar för honom? Någon som haft liknande situation och kan berätta hur ni gjort och tänkt kring föräldraledigheten? Vad riskerar man?

Känner att jag är lite otydlig pga att jag ännu kan för lite...

• Svar på tråden månadsanställd och pappaledig?
  • ZaZi

Det är en djungel med föräldraförsäkringen... Har man ingen fast anställning så kollar de tillbaka i tiden till det senaste jobb man haft som sträckt sig över en 8 mån period. Och så gäller det att man kommit ihåg att skriva in sig på AF i perioder av arbetslöshet. Annars nollas man... Men som sagt - det är väldigt godtyckligt. Mitt tips till er är att boka tid med handläggare för att få en personlig kontakt. Vi hade ett helvete med beräkning av SGI - är frilansare båda två. Det löste sig för oss. Visserligen får maken sämre föräldrapeng än jag. Men vinsten för honom att vara hemma med Signe är guld värt! En sån relation kan ej köpas för pengar.

• hummelhonung

Tack för tipset!
    Ska boka tid eller åtminstone ringa och prata med dom på FK... har inte orkat ta itu med det ännu. Misstänker att ju mer jag sätter mig in i frågan desto fler frågetecken...

Håller med dig om det sista - att relationen barn/förälder inte kan köpas för pengar.

Svar på tråden månadsanställd och pappaledig?