• vadskajaghetadå

hur länge går era barn med kissblöjor?

en kille sa att med första barnet bytte dom på en gång melvin kissat..nu med de andra får de gå lite...vissa blöjor är väl så bra..suger upp, så man inte måste panikbyta om man är på t-banen t.ex...

hur länge?

• Svar på tråden hur länge går era barn med kissblöjor?
  • FruSöderström

Min dotter sover hela natten med samma blöja, den är alltid full med kiss men aldrig blöt. Dagens blöjor är så pass bra att man behöver faktiskt inte byta så ofta om det bara är kiss.
    När jag är tex på stan så byter jag aldrig blöja (om hon inte skulle bajsa då, emn det gör hon sällan offentligt )
    Jag kan lova dig att du inte behöver börja byta blöja på tunnelbanan, skulle barnet råka bajsa så tror jag att du kan vänta tills du har hoppat av, om det inte är allt för lång tid, det kan ju bli irriterat om man väntar för länge, men om dom skulle ha bajs i stjärten i några minuter extra nån enstaka gång tror jag inte är så farligt.

• Jennie Brunflo

På natten så sover Sigrid med samma blöja hela natten. Den väger oftast 1 ton på morgonen, men hon är inte röd eller blöt för det.

På dagen har hon tygblöjor, och vi byter varje gång hon vaknat, varje gång hon ska sova, i samband med måltid och när hon har bajsat.

Ibland är blöjan jättetung, ibland så kissar hon på pottan.

Jag har ingen panik att känna efter om hon kissat hela tiden och det funkar utmärkt för oss.

En bekant till oss använder Libero och hon sa att hon byter blöja ungefär 4ggr på dagtid. Det kanske är ett riktmärkte.

Blöjor idag är ju sådan uppsugningsgrej, så jag tycker inte man måste byta för varje gång de kissar.

• Björkeli

Hej.

Är jag hemma byter jag varannan timme. Är vi ute går det lite längre tid.
    Detta för att Madicken var så röd i rumpan enda från start så det sitter som en vana att byta ofta.

Har hört någonstans att runt 4-5 byten räcker gott o väl o man nu då inte har en problemstjärt...

Blöjor nu för tiden är ju super bra!! O Kisset är inget farligt för de små liven, inte heller amningsbajset...

• ebben

Ja,hela natten har han samma blöja!Den är tung på morron!!!På dagen blir det ju lite olika...Beroende på vad man gör,hur ofta han bajsar och var man är...

• Monie

Håller med de föregående inslagen.
    kevin har samma blöja hela natten och som sagt den är TUNG.
    På dagarna brukar jag känna emellanåt om blöjan verkar vara nedkissad.

• minimilla

Vi bytar en gång på natten.. Minja blir lätt röd under nattetid. Ute på stan beror det på.. Bytar annars ca var 3-4 timma beroende på om hon bajjat.

Nu har vi bytat blöjsort för vi tror han fått blöjeksem ......får se om några dagar..

• Dinturiel

Vår grabb brukar indikera själv när det är dags att byta blöja. Men oftast byts den när den känns "full". Sen byter jag alltid blöja innan vi ska ut nu när det börjar bli kallt. Röd blir han bara om bajsblöjan har suttit på för länge.
    Så tror lugnt du kan vänta tills du kommit på ett litet trevligare ställe än t-banan. Så länge han/hon inte klagar så är det ingen panik.

• Alveline

När mina barn hade blöjor dagtid.. ( nu har bara den äldste blöja nattetid aldrig annars.. sängvätare.. ) så bytte jag när blöjan kanske var 4 timme eller nåt.. beroende på om hur den såg ut. När de gjort de stora bytte jag på en gång.. eller om man var på buss när man kom fram. Funkade bra. Inga röda rumpor. Visst hade jag kunnat byta varannan timma... men det är ju ganska så dyrt med blöjor ju Tur i oturen att de är super absorberande.

• USK

min son e märklig kan ha en blöja hela natten är blöt men inte så den väger ton
    men sen nästa blöja som jag byter efter en time väger däremot ton!

• Binis

Hur "känner" ni om blöjan är blöt?

Här byts det när blöjan luktar eller om jag tycker att nu har det nog gått ett tag sedan jag kollade. Ida är inte alls röd

• carina

Jag tycker blöjan blir degig fram, man känner med fingret utanpå . Sen byter jag kanske ca 5-6 ggr på en dag...

• Twillan

Samma blöja hela natten. Den är TUNG på morgonen, men ingen röd stjärt! Dagtid byter jag med ca 3-4 timmars mellanrum, eller när hon har bajsat. Byter oftast innan vi åker iväg någonstans, så slipper vi byta på stan t ex.

Blöjorna är så pass bra nuförtiden att man inte behöver byta särskilt ofta. En del menar att det orsakar att barnen blir "torra" allt senare.

• Tindrande

skulle man byta så fort Gabriel kissat så skulle ju paketet ta slut på nån dag bara.....han kissar ju titt som tätt.
    Men som alla andra sagt så är ju dagens blöjor så bra att de kan kissa ett par gånger i dem utan att det känns i blöjan.
    Gabriel ligger också med samma blöja hela natten, och har aldrig haft röd rumpa

• Firren

Som många andra har jag bytit kanske var tredje-fjärde timme. också olika på hur stora de är. Kanske böt man oftare då de var mindre eller var det tvärtom .
    Verkar väldigt kostsamt och energiskt att byta varje gång de kissat. De kan ju kissa hela tiden! Måste bli en hel hög på en dag!
    Jag brukade känna utanpå, man lärde sig hur en full eller torr blöja kändes. Degig var bra beskrivning, och spänd.

• Lillstrumpa

Alvin har samma blöja hela natten, det blir många timmar... Jättetung blöja alltså, lite fuktigt är det om man har en billig sort :-/

På dagen byter jag var tredje-fjärde timme, eller om jag känner att han är fuktig eller blöjan är tung. Fast nu har vi haft så dåliga blöjor (unique) så det har blivit var tredje timma nästan alltid för att det inte ska bli fuktigt igenom på byxorna. Alvin bajsar nästan aldrig, varannan vecka bara, så det blir inte oftare för det.

Svar på tråden hur länge går era barn med kissblöjor?