• V N

Har slutat amma - när försvinner mjölken?

Hej. Slutade amman förra söndagen (8 dgr sen).
    Ena bröstet har varit ok hela tiden, men mitt högra vill inte sluta producera mjölk.
    Har fått handmjölka ut det värsta ca 4-5 ggr.
    Varför är det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-18 09:28:28:
    amman...? AMMA menade jag ju

• Svar på tråden Har slutat amma - när försvinner mjölken?
  • mye

bind brösten med gasb´nda och försök att låta bli att ta ut. ju mer du tar ut desto mer bildas det!
    jag läcker lite då och då! slutade amma för 4 månader sen!

• momto5

Du slutade nyss amma vännen. Fortsätt du att försiktigt pumpa ur det bröst som ännu producerar.Men inte för mkt bara!
    Bara så pass att du inte får mjölkstockning.....
    Det kan ta allt från ngn månad upp till 2-3 månader,innan mjölken är borta.
    Och tom efter det..men då gäller det ytterst små mängder såklart
    Lycka till nu!

• V N

Jaha... trodde man blev fri på någon vecka eller två...

• mye

nä nu krymper de ihop och de små livlösa påsarna läcker när man klämmer på dem eller sover på mage!;) (talar för mig själv...bitter och elendig;) )

• CoolJen

bara en liten fråga? slutade du amma helt på en gång?

För mig gick allt perfekt(kanske inte kul att höra..) både att börja amma, amma och att sluta, vi trappade ner och mjölken trappades ner oxå i sonens takt, gick hur smidigt som helst, så har egentligen inga råd.

Om du pumpar ur, så försök att göra det mer och mer sällan, för kan själv tänka mig hur ont det gör om du inte pumpar

• JohPet

Har samma problem. Hade tänkt trappa ner under flera månader, men nu vägrar han amma! Det ena bröstet verkar vara med på noterna, men det andra har varit knöligt och sprängfyllt. Lyckades lura i honom lite idag på morgonen så nu känns det bättre. Jättesvårt att handmjölka också när det är så spänt *suck*

• V N

Nej sist ammade jag bara morgon + e.m. men Nanna var inte så intresserad på slutet.

• hammergirl

Jag slutade amma min äldre son när han var 8 månader. Fortfarande när han var 2 år kom det mjölk ur mina bröst. Ibland alltså.

• CoolJen
    V N skrev 2006-09-18 09:52:04 följande:
    Nej sist ammade jag bara morgon + e.m. men Nanna var inte så intresserad på slutet.
    så egentligen "ammar" du alltså mer nu
  • V N

Haha... nej jag erbjöd henne bröstet, men hon släppte det efter någon minut, så varför fortsätta?
    Jag ville amma tills hon var 8-9 mån (hon är 7,5 nu) men tycker att det inte är värt att truga, när hon ändå gillar mat, välling och gröt så mycket.

Gasbindan är på nu i alla fall

• therese

Vill bara höja ett varningens finger då jag själv haft enorma problem med mjölkstockning, både förra gången och nu.
    Det bästa är ju att trappa ner lite lagom försiktigt, men det är ju så att man får helt enkelt rätta sig efter barnet...
    Om bröstet/n är spänt och du får ont, så ställ dig OMEDELBART i ducshen med varmt vatten i mängder och "klappa" försiktigt ut så mkt mjölk du kan. Om du är får hårdhänt och handmjölkar för mkt kan bröstet börja producera mer och i värsta fall bli större!

Till din fråga: När min äldsta dotter var strax över 2 år, kom hennes lilla nyfödda kusin på besök. Mina hormoner blev taggade till 1000 och bäst vi satt där och fikade blev jag alldeles dyngsur, mina bröst var fullt redo att amma ifall det skulle behövas!
    Jag ahde inte ammat på över 1 år då, och jag var inte gravid heller.

• Nillizen

Hej hej!! när jag slutade amma hade jag proböem med mjölkstockning och det var inte så värt roligt. Hade proböem med et ett tag, då min svägerska som har en son i samma ålder och sa att det finns några slags tabletter spm gör så att mjölken sinar!! Hon använde såna och det försvann jätte fort och hon gade inga problem alls!!

Kanske värt att prova!!

Kram Kram

Svar på tråden Har slutat amma - när försvinner mjölken?