• jansson77

Alkohol innan ivf?

Hej!
    Jag håller som bäst på att spruta med gonal F inför vårt första ivf v. 39, samtidigt som jag sprayar med Suprecur.

Jag undrar nu hur man bör och hur ni gör med alkhol intaget under denna tid?
    Jag har trappat ner på alkoholen och druckit typ 2 glas vin på lördagen nu senaste veckorna.
    I lördags blev det dock mer, typ en flaska vin under en hel festkväll, typ under 7 timmar.
    Har nu lite ångest för det.
    Dock säger ju vår läkare att vi ska leva som normalt under denna tid, och göra saker som man mår bra av saker man tycker om och göra saker som man mår bra av osv.
    Alltså, jag mår ju inte bättre av att dricka, missförstå mig nu inte.
    Dricker vin för att jag tycker det är gott till mat osv.
    Undrar hur man ska göra, om man inte ska dricka alkohol över huvudtaget, eller om det är helt ok att dricka några glas på helgen?

Självklart kommer jag inte dricka något i samband med ÄP, ET och tiden efteråt.

Hoppas att ni förstår min fråga på rätt sätt.

Tack för svar.....

• Svar på tråden Alkohol innan ivf?
  • pemi

Jag har levt normalt. Druckit vin till maten på helgen och till någon fest under spray/spruttid. Men sedan inte en droppe from ÄP. Jag tog fasta på "leva som vanligt", iaf så länge man inte har uppenbart osunda vanor.

pemi

• jansson77

Precis, jag kommer ju såklart inte dricka en droppe efter ÄP.
    Så, då behöver jag inte ha ångest efter helgens lite mer vindrickande än vanligt

• Puff Mummy

Har genomgått två IVF/ICSI. Jag ändrade inte mina alkoholvanor under behandlingsperioden.

Under sprayningen drack jag nog lite vin här och där bägge gångerna, dock inga enorma mängder. Vid första IVF/ICSI:n vet jag att jag drack en del en kväll under sprutperioden (typ vin till maten och ett par drinkar efteråt). Det verkade inte påverka, jag blev gravid, dock slutade det med MA. Under andra IVF/ICSI:n hade jag en riktig partykväll en gång i början av sprutperioden (typ dag 3-4), där jag blev riktigt på kanelen. Inget jag rekommenderar (av olika skäl ), men det verkade inte spela någon roll, blev gravid och har idag två fyramånaders bebisar. Nu har jag inte druckit på ett år drygt....

Jag har t.o.m druckit ett glas vin under ruvningen bägge gångerna. Känner ett par som blev uppmuntrade av sin läkare att fira sin insemination med lite gott vin och god mat. De fick en flicka.

Försök att leva som vanligt, jag tror inte att det spelar så stor roll hur du lever om du inte dricker enorma mängder varje kväll. Alkohol under sprayningen borde ju dessutom inte spela någon roll, det handlar ju bara om att du ska bli nedreglerad. Däremot borde du kanske se till att din man/sambo inte häller i sig några enorma mängder före ÄP, det kan påverka spermiekvalitén.

Lycka till

• Mumle

Jag lever, efter samtal med IVF-läkaren, helt normalt. Dricker rödvin till maten både fredag och lördag även efter ET.

• jansson77

Efter ET oxå?
    Sa läkaren att det var ok?

Jag kommer inte dricka nåt efter ÄP, men det är ju intressant att höra hur alla andra gör!

• snigelfart

Jag lever som vanligt fram till ÄP. Sen är det stopp med både alkohol och hårdare träning för ett tag. Försöker att dra ner på tempot i det vanliga livet också enl rekommendation från min läkare. Jobbar som vanligt, men sen är det lugnare än vanligt. Det är så kort stund i livet som man behöver göra den "uppoffringen" och jag vill verkligen att detta ska lyckas.

• swisch

Ja man kan nog leva som vanligt och en flaska vin som du beskriver bör inte påverka. Jag tog det väldigt lugnt efter ÄP och drack inget efter ET. Känns dock lite jobbigt med alla frågor och glada uppmuntrande misstankar.. jasså du är gravid. Det var jag altså inte . tror nog att om man mentalt ska klara en period av IVF försök så är det bra att vara som vanligt och inte ändra för mycket.

• Utlandssvensk

Hej!
    Jag bor i ett land med stor vin-kultur. Ofta vin till middagen, inte bara pa helgerna. Vid första försöket 'levde jag som vanligt' dvs med vin till middagen. Fast jag slutade under ruvningen. Resultat: negativt test-resultat
    Vid andra försöket slutade jag helt med bade vin och koffein redan fran början. Resultat: sämre kvalitét pa embryona OCH negativt test-resultat.
    Nämnde det här pa kliniken och det de säger är att till skillnad fran andra omraden i livet, där man oftast far bättre resultat om man kämpar mera (typ studier, arbete, sport annat) sa gäller detta inte vid IVF. Här spelar turen/naturen/okända nämnare en stor roll och det bästa man kan göra är att försöka ma sa gott som möjligt under behandlingstiden. Unna sig ett glas gott vin, en massage, kaffé om man känner för det osv... Och enligt dem gör det varken till eller fran om man fortsätter att dricka vin till maten.
    Den här gangen lever jag som vanligt fram till ET. Därefter blir det annat än vin till maten...
    Lycka till alla.

• Meleah

Jag har också levt som vanligt när det gäller alkohol under behandlingen. Fast jag har å andra sidan inte druckit så mycket eftersom jag har mått dåligt av det. Vet inte, men jag tror att det har med hormonerna att göra. Ett glas vin och jag har kännt mig åksjuk. Däremot är jag alltid helt ren efter ÄP. Det känns bäst så, så att man inte behöver ha någon ångest om det inte skulle bli någon graviditet. Under min andra ruvning fick jag rådet att leva normalt, men att ändå tänka lite som en gravid. Vi gjorde insättningen två dagar innan vi skulle åka på Hultsfredsfestivalen och jag frågade om en cider eller två skulle skada. Det skulle det inte, men jag höll mig nykter just för att jag inte skulle kunna ha ångest över att det kanske var just den cidern som förstörde allt.

• Mumle

Jag frågade min läkare rakt ut: får jag dricka vin? och han sa "självklart, det är bara om man dricker kopiösa mängder som det KAN påverka i detta tidiga stadium". Alltså 1-2 glas vin känns helt rätt.

• Mumle

Här kommer ett utdrag från IVF Faluns hemsida:

Fråga: Kan jag göra något själv för att lättare bli gravid efter IVF?

Svar: Eftersom det avgörande är embryots inneboende förmåga, så är det inte mycket ytterligare man kan göra själv. Det befriande med detta är att man kan inte heller göra så mycket som är fel. Det finns inget som tyder på att stress, tunga lyft, resor, ett glas vin etc. gör vare sig till eller ifrån för möjligheten att bli gravid. Två saker vet man dock kan påverka negativt: rökning och kraftig övervikt. Inte heller dessa faktorer är dock avgörande - alla vet ju att de flesta som röker eller är överviktiga ändå blir gravida.

• LiMoFe

Eftesom mitt arbete innebär att jag måste dricka alkohol ett par dagar i veckan (provsmakning) frågande jag specifikt om detta. Svaret som kliniken gav är att det är att jag inte behövde ändra några vanor förrens jag fått ett plus.

Svar på tråden Alkohol innan ivf?