• Flippen

Hur många semesterdagar får man när man är föräldraledig?

Det är väl 120 dagar per år som är semestergrundande när man är föräldraledig, men är det någon som vet exakt hur många semesterdagar det blir om man normalt får 25 dgr/år?

Om 120 dagar/år är semestergrundande, förutsätter det då att man har plockat ut 7 dgr/vecka?

• Svar på tråden Hur många semesterdagar får man när man är föräldraledig?
  • clementine81

Denna fråga blev jag med nyfiken på. Vaddå får man semesterlön från fk när man är fledig? Det missade jag.

• cheetah

Du kan räkna lite avrundat med att du får 2 semesterdagar/månad när du jobbar. Om då 120 dagar (= ca 4 månader) är semesterlönegrundande borde det handla om ca 8 dagar. Eventuellt någon fler skulle jag tro + det du jobbat fram till mammaledigheten som också är semesterlönegrundande. Det beror förstås på hur semesteråret ser ut angående hur länge du hunnit jobba - oftast löper det från april till april.

• cheetah

clementine81 - nej, inte från fk men från arbetsgivaren...

• cheetah

Jag glömde en fråga - det spelar ingen roll hur många dagar du tar ut varje vecka, det är föräldraledigheten i sig som är semesterlönegrundande - precis som tex en sjukskrivning.

• clementine81

Får man semesterersättning från arbetgivaren när man inte jobbat utan fått lön när man varit hemma med f penning?

• Lilla Prussiluskan

1 semester dag var 10:e uttagen FP dag.

• cheetah

Alltså, om du har en anställning och blir föräldraledig så är 120 dagar av ledigheten semesterlönegrundande. Med andra ord kan du ta ut dom semesterdagarna när du börjar om att jobba efter mammaledigheten.

• clementine81

Oj, orden hamnade lite huller om buller!

Får man s. ersättn. från arb.giv. när man inte jobbat utan bara fått bidrag från fk

• Flippen

Clementine81:
    Ja, du har rätt till semesterers. fast du inte jobbat.

Cheetah:
    Jag är med på ca 2 dagars semster/månad. Men att det räcker ca 4 månader? Det är väl bara vardagarna som räknas och då borde det ju räcka ca 6 månader?

• firhilwen

De första 120 kalenderdagarna man tar ut föräldraledighet är semesterlönegrundande. Det handlar inte om arbetsdagar.

För att få ut 80% av den lön du haft så måste du ju ta ut FP 7 dgr/v...

Det har ingen betydelse hur många dagar med FP man tar ut för att få betalda semesterdagar. Det är själva ledigheten i sig som är semesterlönegrundande.

Svar på tråden Hur många semesterdagar får man när man är föräldraledig?