Hade inte levt idag, utan medicinen. För 3 år sen gick det bara utför...alltid haft tvångstankar/tvångshandlingar. Men fick även mkt djup depression då... Var såååå ENVIS och tvärvägrade medicin. Åt massa johannesört och kämpade som ett djur för att slippa medicinen. Var ju sjukskriven hela denna period, i tre år... Men hösten 2003 orkade jag inte kämpa mer...fick ett "återfall" och det sänkte mig heeelt. All kraft rann ur mig, och ångesten blev starkare än någonsin. "Jag klarar inte detta mer själv..." kände jag...läget var jättekritiskt, jag låg egentligen i sängen och BARA grät eller tittade i taket nu. Då hade jag ju kämpat utan medicin i ca 7 månader! Depressionen hade fördjupats, det gör den ofta OBEHANDLAD.
Det avgörande ögonblicket kom, när jag hade skickat sms till min lillesyrra. Hon svarade inte på en halvtimme. Detta räckte för att jag skulle lägga mig på köksgolvet och börja gråta. Jag fyllde halva köksgolvet med tårar, låg där i flera timmar...SÅ knäckt av att hon inte svarade. DÅ förstog jag att något är fel i min hjärna, allvarligt fel.
Vid det här laget kunde jag inte heller gå till terapeuten, för situationen gav mig tvångstankar och ångest. Jag skakde ju eg. hela dagarna och kunde inte umgås med folk, men det blev värre hos terapeuten...
Jag tvingade iväg mig till läkaren och sa att "jag behöver hjälp...". Hon fattade genast! Jag var livrädd för medicinen, men visste att jag kommer att ta livet av mig om livet fortsätter så här. Jag levde ju instängd i en svart bubbla. Kunde inte läsa, se på tv eller umgås med folk - kunde ju inte koncentrera mig!!
Jag ringde pappa innan jag skulle svälja första pillret: "Om jag lever hörs vi om en halvtimme" sa jag. Jag svalde den. Och överlevde. Låg på sängen och analyserade varje känsla och andetag...men inget obehag. Jag kände nog inte av så mkt biverkningar de närmsta veckorna heller, utom enorm trötthet. Låg hela dagarna som en levande död. Men efter 8 veckor började jag arbeta med mig själv igen: SMÅ promenader runt huset, jobbade på att våga gå och handla mat... åka buss en station (vågade ej innan).. Så det var ett LÅNGT arbete kvar för mig. BARA FÖR ATT JAG LÅTIT DEPRESSIONEN GÅ FÖR LÅNGT.
Så vänta inte!! Ta emot hjälpen INNAN!!!!