• BitchigaBea

Vad göra med en katt som pissar inne?

Hej!

Har en katt som e ca 5 månader. Hon har helt plötsligt börjat pissa i hallen på samma ställe hela tiden. precis vid trösklen där hallmattan ligger. Slängde den jag hade pga att jag trodde lukterna skulle finnas kvar och köpte en ny. Hjälpte det? Nej hon pissar i alla fall. Nu har jag haft utan matta ett par dagar men hon pissar där varje dag i alla fall. Lådan e ren o inga problem med att bajsa o kissa där i annars. Har provat med vitpeppar men gick inte. ska köpa Fy tänkte jag men ingen möjlighet till det förens i slutet av veckan. Vad ska jag göra så länge?

Tacksam för hjälp..

*~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 15 *~*
  • Svar på tråden Vad göra med en katt som pissar inne?
  • Kami74

Häll lite vitpeppar där hon kissat...då lär hon inte gå dit igen.

• BitchigaBea
    Kami74 skrev 2006-09-18 11:50:56 följande:
    Häll lite vitpeppar där hon kissat...då lär hon inte gå dit igen.
    det e ju precis det jag gjort. Men hon e där i alla fall.
  • Kami74

Hmmm... har du provat apelsinskal? Det är det man kan gräva ner i botten på sandlådor för att katter inte ska gå dit.

• BitchigaBea
    Kami74 skrev 2006-09-18 11:53:46 följande:
    Hmmm... har du provat apelsinskal? Det är det man kan gräva ner i botten på sandlådor för att katter inte ska gå dit.
    Hm kanske ska be mannen köpa med det hem... För det har jag inte provat.
  • Flissi

Byta kattsand till en annan sort? Eller ställ kattlådan på det stället & se om hon går i då?
    (kanske inte går har den där jämt, men kolla om hon går i..)

• Champagne

Det finns ett medel som heter "piss-off" i djuraffären. Det kanske kan hjälpa? Eller ställ dit mat, katter vill helst inte äta på samma ställe som de gör sina behov

• Zaria

Katter är ganska bekväma djur, förutsätter nu att din katt är fullt frisk.

Plocka bort ALLT som kan täkas vara mysigt att kissa på tex hallmattor, kläder på golvet mm

Gör kattlådan så bekväm och inbjudande som möjligt,din katt är ännu ganska ung så det kanske är läge att ställa ut fler kattlådor.

Vad har du för sand? Många katter föredrar lite mer finkornig sand.

Ha koll så mycket det går på henne, sätter hon sig på fel ställe flytta henne till kattlådan...beröm när hon går på lådan.

Prova lägg något hon inte gillar på "kissvänliga" ställen, citrusdoft avskyr min katt, så jag lade apelsinskal där jag inte ville att han skulle vara, han avskyr det, prova dig fram vad just din katt inte gillar för dofter...

• BitchigaBea
    Flissi skrev 2006-09-18 11:55:36 följande:
    Byta kattsand till en annan sort? Eller ställ kattlådan på det stället & se om hon går i då? (kanske inte går har den där jämt, men kolla om hon går i..)
    Ska prova det. Har en provsort hemma kanske ska byta till den o se vad som händer..
    Sunflower skrev 2006-09-18 11:55:38 följande:
    Det finns ett medel som heter "piss-off" i djuraffären. Det kanske kan hjälpa? Eller ställ dit mat, katter vill helst inte äta på samma ställe som de gör sina behov
    Mat i hallen precis där man går in e nog ingen hit. Då hade nog maten varit överallt sen. Men ska kolla efter det hade ju tänk köpa Fy sprejjen först. Har alltid haft den innan.
  • BitchigaBea
    Zaria skrev 2006-09-18 11:57:29 följande:
    Katter är ganska bekväma djur, förutsätter nu att din katt är fullt frisk.Plocka bort ALLT som kan täkas vara mysigt att kissa på tex hallmattor, kläder på golvet mmGör kattlådan så bekväm och inbjudande som möjligt,din katt är ännu ganska ung så det kanske är läge att ställa ut fler kattlådor.Vad har du för sand? Många katter föredrar lite mer finkornig sand.Ha koll så mycket det går på henne, sätter hon sig på fel ställe flytta henne till kattlådan...beröm när hon går på lådan.Prova lägg något hon inte gillar på "kissvänliga" ställen, citrusdoft avskyr min katt, så jag lade apelsinskal där jag inte ville att han skulle vara, han avskyr det, prova dig fram vad just din katt inte gillar för dofter...
    Men hon kissar inte gärna på mattan utan det e just den hörnan med trösklen vid ytterdörren hon göt det på. Har funderat på om det e så att hon vill ut Hon e ju inne katt här o på förra stället va hon ute och inne katt men borde hon inte då visat detta tidigare?
  • Maximumtaste

Tvätta allt katten har kissat på.. och köp sedan kattfy tex.. det fins många bra medel på djuraffäern... det finns också en spray man sprayar där katten ska kissa eller klösa.. fungerar utmärkt..
    min honkatt började kissa i min sons säng och på mattor när hon löpte.. köpte sprayer som jag nämnde ovan och hon kissade inge mera...

• Viljaleva

Min pojkväns katt kissar inne ibland när det är missnöjd med något, känns det iallafall som. (Jag är ingen kattmänniska eller hur man nu ska säga, han kom mest på köpte, den där lilla saken ; ) Det jobbigaste är iallafall att man vet aldrig när eller vart, så nu stinker tex soffan kiss och det känns omöjligt att bli av med lukten. Vet ni nått som tar bort och rengör bra?
    (Han måste tyvärr vara innekatt nu pg av att han inte kan vara ute där vi bor nu, och han har varit utekatt förut så han trivs inte alls, men vi ska försöka flytta om ett tag..)

• majlinsa

prova lägg maten där.. vissa katter gör inte sina behov där man äter.. om de nu är kräsna..

Svar på tråden Vad göra med en katt som pissar inne?