• srka

Hur farligt med vanlig tandkräm till ettåring?

Min son är 14 månader och vill inte borsta tänderna men han är väldigt förtjust i min tandkräm och vill alltid smaka på löddret från den när jag borstar tänderna. Funderar på att ge honom den tandkrämen på sin tandborste istället så kanske problemet är löst men jag undrar hur bra det igentligen är?

• Svar på tråden Hur farligt med vanlig tandkräm till ettåring?
  • jojjo113

Barn ska absolut inte ha för mycket flour, så det är inget vidare bra..

• saran

Mina barn 7 år och 2 år snart, har alltid borstat med "vanlig" tandkräm, under förutsättning att de får rätt mängd, ca motsv. barnets lillfingernagel, så går det jättebra.

• luddegos

Fast jag hörde från vår tandsköterska att det spelar ingen roll vilken sorts tandkräm man ger de innehåller samma sak. Ge bara mindre av den vanliga då den är starkare.

Ludvig, my love
  • srka

Tack för att ni svarat. Lite olika bud bara...
    Vår tandsköterska sa att vi ska ge en barnlillfingernagel av barntandkrämen och att det är för mycket flour i vanlig tandkräm. Men eftersom han inte vill ha sin och tycker så mycket om min kanske man ska prova tänkte jag. Avvaktar och ser om jag får fler svar ikväll så kanske jag tar vanlig tandkräm i morgon bitti.

• SuziQ

oj oj----ska någon bjuda sitt barn på 4 kilo fluor till kvällsmaten eller?? Ingen skrämselpropaganda här inte....vad jag vet så har alla barn borstat tänderna sedan 20-30 talet...hi hi..å då fanns väl inte Bamse tandkräm å Pippi tandborstar?
    Borsta med sunt förnuft, liten skvätt tandkräm från våran egen tup fungar utmärkt.

• verrron

Det går hur bra som helst att använda "vuxentandkräm" till småbarn

• Essica

jag har ingen emalj på 4av mina främre tänder pga vattnet där vi bodde när jag var liten inehöll för mycket flour.... enl tandläkaren beror det på detta...

• Dalkulla74

Vår tandsköterska sa också att det gick bra att använda vanlig vuxentandkräm till barnen bara det är rätt mängd. Oftast föredrar barnen barntandkrämen då den smakar mildare. Vi använder en barntandkräm med mild mintsmak, tycker det känns fel att använda tandkräm med godissmak, men det är jag det .

• vanilla

Borde det inte helt enkelt gå att jämföra flourmängderna i de olika tandkrämerna och sedan minska den där barnlillfingernageln med motsvarande för vuxentandkräm?

• Snossan

Började inte borsta med bamse tandkrämen förren för 2 veckor sedan. Han är över två år.

Har borstat med tandkräm utan flour.

• Mian

Det går bra med vanlig tandkräm! Om barnet hellre vill ha det så är det inga problem!

• srka

Testade med vanlig tandkräm i morse och tandborstningen gick mycket bättre. Det får bli den i fortsättningen med. Förstår min son som inte vill borsta med den som smakar godis. Blä.
    Tack för alla svar.

• aguita

Snossan: var  i Sverige köper man tandkräm utan fluor (vilka butiker alltså?)? Finns den på en Apotek?

• Snossan

På hälsokosten..Weleda heter den.
    Har vi haft för jag är starkt imot flour till små barn.

Nu får han bamse 2 gånger i veckan men vi har istället borstat 3 gånger per dag. Men ska erkänna att han får välling EFTER tandborstingen och det är ju inte så bra.

• Dalkulla74

srka: Det finns barntandkräm utan godissmak med. Både Pepsodent och Colgate har med mild minstsmak ifall du vill testa det. Annars är det som sagt helt OK med vuxentandkräm bara man tar så lite det bara går.

• SkogsKajsa

Små barn ska inte ha flour och ett ämne som heter triklosan.

Dessa länkar letade jag upp när vi diskuterade detta på sjalbarn.se's forum:

Aftonbladet skriver om bla. barntandkrämer som inte är bra:
    wwwb.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,530513,00.html

om flour: www.geocities.com/SoHo/Study/2653/dafreeworld/fluor.htm

om triklosan: expressen.se/index.jsp

expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp

Och länk till tråden där det diskuterades:
    www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php

Svar på tråden Hur farligt med vanlig tandkräm till ettåring?