Jaa, vad ska man säga...? Som ägare och uppfödare till en hundras som har hudproblem kan jag bara säga att pricktestet förmodligen bara kostar en tiondels promille av vad en hypersensibilitetsbehandling kostar i två år. Att hunden dessutom är så ung gör att behandlingen förmodligen måste upprepas senare i hans liv.
Den vanligaste orsaken till atopier och allergier är inte foder som många veterinärer alltid börjar med, utan husdamm och kvalster. Dvs. sånt som vi alla har hemma hos oss. Alltid. Det i sin tur betyder också att det är väldigt svårt att undvika.
Har ni använt någon behandling på honom? Vanliga veterinärer är oerhört snabba med att sätta in kortisonbehandling på kliande hundar, vilket betyder att hundens eget immunförsvar inte får en chans att klara av åkomman själv. Poängen med kortison är ju att sänka immunförsvaret tillfälligt men det är alltså inte alls säkert att hunden kan repa upp det själv.
Har ni haft turen att få fatt i en veterinär som inte har skrivit ut kortison till honom så är mitt tips att du försöker lindra plågan så gott det går med receptfria medel. T ex smörja tassarna med Inotyol-salva och se om kliet inte lägger sig. Håll på en vecka eller så, kliet brukar blekna redan efter ett par dagar. Visar det sig att han faktiskt lider mer än vad som är förenligt med ett bra hundliv, så får ni tyvärr ta bort honom. Det är den skyldigheten man har mot sina älskade djur.
Jag önskar dig verkligen lycka till och du får gärna höra av dig via min inbox om du vill diskutera mera.