• Krokus78

Får jag stämpla upp till heltid??

Hej!

Är just nu föräldraledig men annars arbetslös. Min a-kassa grundar sig på den heltidsanställning som jag hade i 3 år innan jag blev arbetslös. Har nu fått ett erbjudande om att, på en tidsbegränsad anställning jobba 3 dagar per vecka, varje måndag, onsdag och fredag, dvs 60%. Min fråga är nu om jag har rätt att stämpla upp till heltid om jag anmäler mig som arbetssökande igen, istället för att ta ut föräldrapenning varje tisdag och torsdag. Pappan till barnet kommer i sådana fall vara hemma på heltid.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Får jag stämpla upp till heltid??
  • Gumlan

jupp du har ju redan fått svar men när ja ändå är här kan ja ju ockspå svara

• jacklin

ja det kan du göra tills dina dagar tar slut, sen får du klara dig på det eller söka nytt

• Krokus78

Tack för det svaret!!

Är så himla rädd att min a-kasseersättning ska börja grundas på deltidsarbetet istället för mitt gamla heltidsarbete. Och det gör den ju om man bara jobbar heltid och tar ut föräldrapenning resterande dagar. Så då borde det ju vara bättre att anmäla sig som arbetssökande så länge man har tillsynen av barnet ordnad, eller??

• shirly

Tror att SGI:n omprövas när barnet är över ett år. Ska du sedan ta ut fp på samma barn tror jag att den kan grundas på det senaste jobbet, men är dock inte säker????? Kolla upp det, eller någon annan kanske vet.
    Linda

• Krokus78

Fy fasiken!! Det är nästan så att det är krångligare att få ett jobb än att bara stämpla eller ta ut föräldrapenningen. Helt sjukt att man ska behöva vara så rädd för att krångla till det så att ens ersättningen kanske sänks i framtiden.

Men om man har hel sysselsättning efter att barnet är 1 år får man väl behålla SGI:n. Och det har jag väl om jag jobbar deltid men stämplar upp till heltid. Någon som vet??

Svar på tråden Får jag stämpla upp till heltid??