• sees

Bra "ursäkter" för att inte dricka på middagar och fest?

Hur har ni förklarat att ni inte dricker alkohol på fester, middagar mm, innan graviditeten har blivit "officiell"?
    Jag är i v 6 nu och det är mycket skoj nu de närmaste månaderna, och vi kommer inte berätta den glada nyheten förrän kanske runt v 12 som tidigast.

Så har ni någon bra "ursäkt" som man kan ha som argument utan att de misstänker nåt? Helst andra än bara att man ska ta bilen, för det brukar jag inte göra då jag bor i stan. Mina polare och jobbarkompisar kommer misstänka hur läget är om jag helt plötsligt inte dricker något, vinglad som man vanligtvis är!

• Svar på tråden Bra "ursäkter" för att inte dricka på middagar och fest?
  • KnutRut

Hej!

Jag vet hur det är!!!
    Säg att du äter medicin!!
    Jag sa till mina kompisar att jag åt pencillin mot urinvägsinfektion!!!
    Det fungerade!!!

Kjamis!

• Catte

Oj, vad knivigt!!! Kan du inte ta med eget dricka typ ciderflaskor och hälla i champis istället? Säg att du har en orolig mage och ligger lågt med alkoholen. Skyll på något som du ska göra dagen efter....
    Hade inte det problemet riktigt då jag under den första tiden inte var på nga fester... hittade alltid på ursäkter för att slippa. Partypinglan som man var innan så var det svårt att lura dom och då valde jag att inte gå över huvudtaget.... lycka till med festerna och graviditeten... Kram

• maj72

En eller två gånger kan man också berätta om att man har festat loss dagen innan och att man inte orkar dricka än.
    Sen finns ju alkoholfritt på systemet som man kan ta med sig. En bekannt till mig gjorde det och det var absolut ingen som märkte att det var bara låtsasvin.

• JsN

"Låtsasdrick" och töm glaset på toa... Byt med maken. Säg att du nöjer dig med ett glas för det blev så mycket kvällen innan, nudda sedan bara läpparna med det glaset och töm det någonstans i lämpligt läge. Drick alkoholfria drinkar. GT utan G är rätt gott det med *ler*

• Delfin

Säg att du ska jobba dagen efter så du kör bil hem. Så Han kan dricka.
    Hoppas du förstår vad jag menar. Det har fungerat på mig ett par gånger.
    DELFIN

• Fredrika

Jag skyllde på magproblem - går också väl ihop med ev illamående har man tex magkatarr vet alla att man inte ska dricka. I vissa större sammanhang (typ mingel) sa jag inget alls utan smuttade bara på glaset och hällde ut lite då och då vid tillfälle. gick utmärkt!

• SanTan

Jag klarade hela nyår utan att någon fattade nått!! Halva välkomstdrinken hälde jag ut på toa och andra halvan drack min man upp.

Till maten och efter hade vi egen dricka med oss och då hade jag hällt över en flaska alkoholfritt vin i en vanlig vinflaska och korkat igen. Jag öppnade den som vanligt och ingen fattade att det var alkoholfritt vin!

Efter maten drack jag cider. Hade köpt ciderflaskor med skruvkork och bytt ut mot alkoholfri cider. Värdinnan ville bjuda på en drink men jag tackade nej och sa att jag tyckte den sorten var för söt och att jag höll mig till vin och cider istället!

Vid 12-slaget dracks det champagne och jag tog ett glas men hällde ut allt i snön!!

När festen var slut körde värdinnan oss hem (hon är gravid i v. 31 och behöver inte smyga!!!)

Ingen fattade och ingen visste! Bara jag och min man och det var faktiskt riktigt roligt!!

En kompis sa till och med till min man under kvällen "Jag hade nog väntat att se din fru inte dricka ikväll men hon dricker ju vin ser jag!!"

Ska bli skoj att berätta för alla som var med när 12 veckor har gått!

Lycka till! Allt går om man bara vill!

Kan rekomnedera ett väldigt gott rött alkoholfritt vin från systemet:
    Inglenook St Regis Cabernet Sauvignon (nr 1931)

• vanja77

Jag skylde på att min mage inte tålde alcohol (vilket iof inte var någon lögn) och folk bara tog för givet att det var magkatarr eller liknande.så slapp man ljuga

• Eldna

Varför inte bara säga att man inte känner för alkohol idag!??? Varför hymla så mycket med det. Jag är inte gravid men säger ofta att jag inte vill ha mer eller inte vill ha alls den kvällen. Känner man inte för det så har ingen rätt att strida om det eller ifrågasätta varför man inte dricker! Det har blivit så dumt sånt där tycker jag, vad gäller alkohol. Jag har lessnat totalt på att dricka bara för att dricka eller för att alla andra gör det (studentlivet är dumt! ). Dessutom tycker jag inte om för mycket alkohol, det smakar helt enkelt illa. Och säger jag att jag inte vill ha mer så utgår jag från att alla respekterar det utan att försöka truga i mig mer. Blev skitförbannad på nyår då en 40-årig(!) man försökte tvinga mig att dricka med fysiskt våld! Vad i h-vete har med det att göra!!!!

Ursäkta jag tog i lite, men jag blir upprörd av att inte människor får avgöra själva huruvida dom vill dricka alkohol eller inte.

/Eldna

Svar på tråden Bra "ursäkter" för att inte dricka på middagar och fest?