• Glad i hågen

Barn i kyrkan

Anser ni att barn ska få vara med i kyrkan, och i så fall på vilket sätt? (sittandes tysta i knät, vandra omkring, leka...)

Jag har haft en diskussion med en man, som för övrigt sitter i kyrkorådet, som anser att barn stör och att man kan ta med dom när det är familjegudstjänst och gjort för barnen...

Själv anser jag att barnen är en del av livet, och kyrkan, och var det inte JEsus som sa "Låt barnen komma till mig?". Det fick i alla fall JAG lära mig i söndagsskolan, på den tiden barn var välkomna i kyrkan...

Jag anser dock inte att barnen ska få springa vind för våg, utan så stilla och tysta som möjligt med föräldrarna. Men dom ska vara välkomna, tycker jag.

• Svar på tråden Barn i kyrkan
  • Vicky83

Jag tycker definitivt att barn ska vara välkomna!!! Och det är dem i kyrkan jag brukar gå till. Där finns t o m leksaker att låna om man vill.

• Mjao

naturligtvis är barn välkommna i kyrkan MEN barnen ska kunna uppföra sig också.

• Matillin

Får jag fråga vart mannen tyckte du skulle ha barnen medans du var i kyrkan själv då, hemma ensamma??

Vecka 17
  • Sallisen

Definitivt ska barnen vara med!

De ska ju inte få springa runt omkring i lokalen, men om de "stör" så är det ju bra om det finns ett rum vid sidan där man kan vara men där man ändå hör programmet.

Vår son är med oss på möten och oftast sitter han ganska fint... han har lite böcker och kanske nån leksak med sig, det brukar fungera. Ibland är det myror i brallan däremot och då går vi undan till biblioteket i vår lokal där han inte stör de andra men där vi kan höra programmet via högtalare.

• Glad i hågen

Mannen i fråga, som för övrigt är min pappa, tyckte att man kunde fixa barnvakt... Jag förklarade att det är skrämmande att en med såna åsikter sitter med i kyrkorådet... Det tog...

Men i deras församling har de tydligen haft problem med vissa församlingsbor som har slutat gå i kyrkan för att andra inte håller ordning på sina ungar, så det är väl ytterligheter som ska mötas.

Här där vi bor var det prat om att bygga ett barnrum intill själva kyrkorummet, men det fick avslag för majoriteten av kyrkopolitikerna ansåg att barnen skulle få vara i kyrkan, inte i ett rum vid sidan om.

• Solaris

Självklart är barn välkomna till kyrkan i alla lägen,men säger som T.S att de behöver juh inte springa vind för våg, utan faktiskt kunna uppföra sig.
    I vissa kyrkor har de barnbiblar och leksaker som barnen kan aktivera sig med, lr ännu bättre söndagsskolai ngn egen lokal i kyrkan.

Solaris, BF 26/9
  • marina81

De ska såklart få följa med, men ska inte springa omkring utan bör uppföra sig.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Kristin

Vad gör det om barn stör? Är inte tanken med kyrkan att alla är välkommna? Barn är barn.

• Snurriga trollungen

Jag vet att i en kyrka erbjöd de grattis barnpassning under gudstjänsterna i ett speciellt rum brevid själva kyrkorummet.
    De hade även öppen förskola där.
    Kanske skulle de erbjuda det på fler ställen?

• Sallisen
    Snurriga trollungen skrev 2006-09-20 21:45:17 följande:
    Jag vet att i en kyrka erbjöd de grattis barnpassning under gudstjänsterna i ett speciellt rum brevid själva kyrkorummet.De hade även öppen förskola där.Kanske skulle de erbjuda det på fler ställen?
    Fast nog ska väl barnen kunna vara delaktiga på sin nivå... alltså kunna få lyssna?
Svar på tråden Barn i kyrkan