• Anonym (diagnos)

Vad betyder kroniskt förstämningssyndrom?

Hejsan.
    Skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som egentligen står på pappret från läkaren. Har fått diagnosen "kroniskt förstämningssyndrom".  Vad betyder det egentligen, hur tolkar jag det?  Nån annan som har detta som vill berätta om er situation?

• Svar på tråden Vad betyder kroniskt förstämningssyndrom?
  • NoAngel

Kronisk betyder ju att det är något ihållande och förstämningssyndrom antar jag är en lättare variant av deppression..

Jag är sjukskriven för "utmattningssyndrom och nedstämdhet"..

• JeanneDArc

Jag är inte helt säker, men jag tror det är samma som en jag känner har.
    Som han förklarade det (enkelt då) så är du precis som vilken annan människa som helst fast din humörkurva ligger lägre typ. När du är i ett normalläge i ditt humör- varken glad eller ledsen, så är du ändå mer deppad än en frisk människa. Du är liskom kroniskt deppad fast kan ju ändå ha bra dagar och sådär.. om det nu är samma sjukdom vill säga.

• Serina

Jag misstänker att han kan mena dystymi. Det är ett slags kronisk depression, fast i normalläget inte lika djup som en depression.

Förstämningssyndrom
    Kallas ibland också för affektiva sjukdomar. Begreppet är en sammanfattande benämning för de tillstånd som är kopplade till förändringar i stämningsläget. Hit räknas t ex egentlig depression, dystymi och manodepressiv sjukdom.
    www.doktorn.com/info/info.asp

• Anonym (antidepr)

Jag har oxå nån form av kronisk depression, har mina "bättre" dagar då & då. Äter just nu inga mediciner. Slutade för ca 1,5 år sedan efter att ha ätit maxdos sertralin i ganska många år. Tyckte att de varken gjorde till eller från...
    Nu har jag en dotter på 4 månader & har varit otroligt nedstämd efter hon kom. Funderar på att börja medicinera igen, men vet inte. Har diskuterat med min läkare som inte tycker det...

Råd tack!

• sidiqe

Hej jag har fått Datortomografi bukmed kontras. jag har fått svart

Det noteras några osecifika nodull i lungbaserna ,den störta i mellanloben mätande ungfär 6 mm . Jag blir oroligt och ja fattar inte svarat tack för att förklarar detta

Mvh:Sidiqe Solimanpour

Svar på tråden Vad betyder kroniskt förstämningssyndrom?