• lugnåsbo

varför ha högt DPI??

Hej jag har 72 pixlar per tum på min digitalkamera om man har bättre vad är det som blir skillnad då?? kan man göra skarpare förstoringar??
    Känner mej lurad eftersom jag köpte en digikamera för att kunna delförstora bra och min kamera har 7,2 megapix men som sagt bara 72 pix/tum

hmm... förstår ni vad jag menar =)

• Svar på tråden varför ha högt DPI??
  • CinnamonMai

Bilderna exporteras till datorn i 72 dpi eftersom standarsbildskärmens upplösning är 72 dpi. Du kan ändra det till något som passar bättre när du vill skriva ut bilden. 300 dpi brukar fungera bra för foton.

• lugnåsbo

vad är det för skillnad då? vad gör det ena bättre?

Om man vill göra stora förstoringar är då det bättre med högre DPI?

• lugnåsbo

jag ser inte nån skillnad när jag ändrar till 300....

• Nyima

Ju högre upplösning, desto bättre bildkvalite när du skriver ut/framkallar korten. 72 ppi är standard för att funka på en datorskärm men blir sällan bra vid utskrift. Är bilden superduperstor när du laddat över den till datorn? Alltså rent fysiskt, typ 50*80 cm? I så fall kan du minska ner måtten, samtidigt öka upplösningen och få en bra kvalite.

(trött och lite flummig, sorry)

• Nyima

Du ser ingen skillnad på skärmen när du ökar upplösningen eftersom 72 ppi räcker för bra "skärmkvalite".

• CinnamonMai

Precis. Skillnaden blir att utskriften istället för att bli jättestor blir mindre, i cm.

• lugnåsbo

men alltså om man ska göra en utskrift på säg 50x70 cm så spelar dpi inte nån roll utan det handlar om hur många pixlar man har på kameran

• lugnåsbo

hmm.. inte så stort som jag ville... trodde man kunde skriva ut än större med 7mpix....

funderar på att köpa en ny kamera med 10 megapixlar hur stort kan det bli då...

Förlåt om jag är tjatig... men fattar inte allt sånt här,...

• CinnamonMai

Förlåt, jag tänkte fel där.. Du kan framkalla bilder som är större än så med 7 Mpix. Jag tänkte på 300 dpi.

• CinnamonMai

Det går lätt att få till en bra bild i affischstorlek med 7 Mpix.

Jag är alldeles för trött nu. Jag ska inte förvirra dig mer nu.

Svar på tråden varför ha högt DPI??