• zebran i Stilla havet

Tips pa sallskapsspel onskas!

Jag och sonens pappa har bestamt oss for att sluta kolla pa TV hela tiden eftersom det bara ar skrap i alla fall och istallet borja spela nagot finurligt sallskapsspel ihop - alltsa inte pa datorn utan nagot "riktigt" spel som man kan breda ut pa koksbordet och riktigt ta i . Jag gillar TP men det avskyr min sambo. Han gillar Monopol men da tycker jag att vi kan spela Nya Bondespelet med en gang, gasp liksom. Vi vill darfor garna ha tips pa nagot riktigt fiffigt och klurigt spel som haller lange!

• Svar på tråden Tips pa sallskapsspel onskas!
  • Demona

Har man lite ont om tid är Yatzy eller UNO bra sällskapsspel.

Gillar man mycket omväxling är ju en kortlek en bra ide´. Poker, Chicago, skitgubbe, plump, finns i sjön - för att nämna några.

Bra brädspel tycker jag är: Alfapet, Monopol, Bondgården, Jakten på diamanten, true or false och TP. Tidernas bästa brädspel är Drakborgen, men det är svårt att få tag på. Jag har försökt få tag på nyutgåvan, men inte lyckats.

• Habaladabala

Back Gammon är skoj!

Håller med Demona om kortspel... Kan man ju har hur kul som helst med!

Tänkte föreslå världens roligaste spel PRATMAKARNA men då måste man vara minst 4 personer tyvärr.
    Men om ni har ett annat par att spela med så borde ni köra det! Hur kul som helst!

• zebran i Stilla havet

Hmmm, Drakborgen.. vad ar det?

• Blueblood

Två är la lite svårt om det ska vara sällskapsspel. Kan dessvärre inte hjälpa dig.

• Eyovine

Vi älskar att spela spel!!
    Blokus är ett klurigt spel- blev årets familjespel för nåt år sedan..
    Pyramidens portar ett annat- Superkul logiskt tänk spel med ett litet sressmoment =)
    Tantrix ett spel från nya Zeeland som blivit rosat.
    Carcassonne är också kul där man bygger upp en värld med pusselbitar och får poäng på olika saker..

• Lady Lovelocks

Sätt sprätt på en miljon!

En gammal kär klassiker från 80-talet, som jag lyckades hitta i original i en gammal leksaksaffär.

• Demona

Sätt sprätt på en miljon är ju faktiskt rätt kul. Det har jag också. Älskar sällskapsspel. Känner tyvärr ingen som delar mitt intresse. Har en hel möbel full med både nya och gamla sällskapsspel, men ingen att spela med.

• Lady Lovelocks

RISK, Jorden runt på 80 dagar...

• Fredrik254

zebran: Jag tycker, precis som Blueblood, att det är svårt att hitta roliga sällskapsspel för två spelare. Backgammon och några kortspel är de enda tvåmannaspel som jag brukar spela.

Annars kan du hitta tips på www.boardgamegeek.com, en spelcommunity. Kolla till exempel tråden boardgamegeek.com/geeklist/8691/. "Lost Cities" (boardgamegeek.com/game/50) är ett renodlat tvåmansspel som är väldigt högt rankat på "BGG". Det har jag länge velat skaffa för att spela med hustrun, men på något sätt räcker aldrig tiden till..

• lia76

Ja Sätt sprätt på en miljon!!!
    Det är så roligt
    Monopol, Yatzy, Alfapet, Yali, boggle (vilket är svårt att få tag i), sänka skepp, bondespelet å lite annat som jag inte kommer på

Kram Lia, BF+4 (15/9)
  • Catriiin

Carcassonne är fantastiskt roligt. Har dragit hem kompisar och spelat varenda helg den senaste tiden. Ticket to Ride är också jätteroligt. Man bygger järnvägar, låter lite knäppt men är riktigt kul

• Fredrik254

Catriin: Carcassone och Ticket to Ride är mycket roliga. Men inte på två. TS sökte spel som var kul på två man om jag förstod rätt. Jag tar gärna emot förslag på det också, faktiskt

• zebran i Stilla havet

Ja, hit me! Jag hittade en internetsajt som salde den dar Tantrix och aven ett annat NZ:skt spel som heter Stonewall och gar ut pa att bygga en labyrint.

Tusen tack for alla tips och kom igen och foresla fler. (Kortspel gar bort - spelade for mycket i uppehallsrummet i hogstadiet for tusen ar sedan och mar fortfarande illa vid tanken.. )

• zebran i Stilla havet

Fredrik: Tantrix funkar bra pa tva enligt instruktionerna men jag har inte fatt hem det an sa jag kan inte garantera att det ar kul att spela..

• mammapuh

Säger Kalaha, backgammon och Othello!! Håller i evigheter *S*

• Demona

Schack är ju ett kul spel för två, om man gillar det.

• lia76

Jag gillar schack men jag är urusel... kan inte tänka så logiskt

UNO funkar alltid

Haha håller med... uppehållsrummet på högstadiet... där höll man till på alla raster och spelade kort.
    Men jag tycker fortfarande om att spela kort

Kram Lia, BF+5 (15/9)
  • cutthroat

Cluedo, Orientexpressen, RISK, T.P, värsta språket.

Svar på tråden Tips pa sallskapsspel onskas!