• Juniphé

Vad bjuda på i mat-väg på en namnfest??

Vad bjuder man gästerna på när man har en namnfest? Det blir släkt och vänner från hela landet så jag tycker att det är för lite med bara tårta och kaffe.

Har ni några bra tips? Eller berätta gärna om er egen namn-fest

• Svar på tråden Vad bjuda på i mat-väg på en namnfest??
  • maj72

Jag tycker att det passar perfekt med smörgåstårta vid såna tillfällen.

• Juniphé

Åh, smörgåstårta!!! MUMS!!!! Fast det är dyyyrt... även om jag gör den själv.

Åh, nu vill jag ju ha smörgåstårta till middag!

• maj72

Pajer då? Blir lite billigare då även om man lyxar till det med lite mer exotiska ingrendienser...

• solen

Vi bjöd på smörgåstårta och dukade borden med rönnbärskvistar.
    Gjorde en krans av rönnbär som vi sate på Leons huvud när han så högtidligt fick sitt namn.Det var en trevlig gest och dom flesta tyckte att det var en kul ide.
    Sedan satte vi honom mellan oss på bordet i en gammal tvättkorg så att alla kunde se honom och då blev han automatiskt i cenrtum.Han kunde ta en lur mellan med.Lycka till.

• Madelen

Pastasallader funkar också fast pajer kanske är bättre eftersom det är lätt att förbereda innan och frysa in. Vi hade pajer och gjorde dem långt innan och frös in.

• annika5064

Tips!
    Gå in på www.arla.se och sök på buffeér; där finns massor av god mat för alla åldrar.
    Annika

• Twillan

Jag rekommenderar pastasallader. Lätt att göra flera sorter, så att alla är nöjda!

Vi hade inte namnfest, men dop. Vi började med champagne som välkomstskål. Därefter två sorters pastasallader (en med salami, fetaost och oliv och en med kassler och senapssås), bröd och grönsallad. Vin el alkoholfritt att dricka. Sist, men inte minst en fototårta som väckte uppmärksamhet! Vi had tagit en bild på dottern i dopklänning i förväg som sedan blev motiv på tårtan.

För att få enhetlig dukning hade jag vita linnedukar på alla bord (kan hyras av tvätterier) och då färgtemat var ljusrosa så hade jag ljusrosa servetter och ljusrosa våreld/höstglöd (krukväxt) med ljusrosa silkepapper runt i vita krukor. En mycket billig dekoration om man vill spara pengar! Vill du ha det mer höstlikt så kan du ju välja gult eller orange som färgtema. Istället för höstglöd så kan gerbera eller krysantemum vara ett prisvärt alternativ som finns i många fina färger.

Lycka till!

• Lillstrumpa

Välkomstfesten för Alvin kan du läsa om på hans hemsida om du vill:
    giasspejs.gotdns.com

Vi bjöd i alla fall på exotisk bricka (frukt, kött, potsallad, bröd, kex, ost) och sedan på kaffe och tårta.

• MariaF

Vi ska bjuda på smörgåstårta, vi blir ca 60 st. Hon blir bara döpt en gång så då ska vi fira *ler*

• Aprilmamma

Vi hade pastasallad, tjälknöl, nypotatis (sommar) och två kalla såser. Till efterrätt hade vi citron-och limekaka som finns på arlas hemsida, rekommenderas!

Om det är nu på hösten ni ska ha namnfest kan du ju duka med höstlöv och kastanjer på vita dukar, gratis och vackert.

Smörgåstårta kan man ju göra mer eller mindre dyr beroende på vad man har för något på den. Sök på smörgåstårta på nätet så kan du säkert hitta någon bra variant.

Lycka till med kalaset!

Svar på tråden Vad bjuda på i mat-väg på en namnfest??