• jagälskarallaminabarn

Hur länge kan man äta pålägg som charken skivat upp när man sett på?

Hej där!

Jag köpte nyskivad kokt skinka igår eftersom det står att det är bättre än köpa vakuumförpackad. Började sedan fundera hur exakt det är med att den ska vara nyskivad, åt av den idag. Bäst-före-datum är 25/10. Kan jag fortsätta äta av den även i morgon och övermorgon eller är det risk för att barnet kan skadas i så fall? Köpte iofs väldigt lite men märkte idag att jag inte tål skinkan så bra som jag trodde (får lite illamående av den) annars vore det lugnt att äta upp den idag. Den är inte på något sätt dålig utan luktar gott.

Tack så otroligt mycket på förhand för hjälpen!

M V H Ulrika v. 6

• Svar på tråden Hur länge kan man äta pålägg som charken skivat upp när man sett på?
  • EverSoNice

Det där skulle jag också vilja äta.. jag menar VETA. Jag brukar köpa färdigförpackad på ICA med långt datum, men vågar bara äta första och andra dagen, sedan blir jag nojig.

• Victors Mamma Tess

Jag tror du kan äta den utan att vara orolig.

• Bebistokig

kokta charkvaror har sämre hållbarhet än rökta. Några dagar håller den sig, men efter 4 dagar slängs det hemma hos mig. Rökt skinka klarar väl sig en vecka.

• Titti och mini

Den som är köpt i bit är det mindre risk att det är listeria i, då den inte skivats, och inte ligger i vaccum där listeria trivs. Vet inte hur det är med vaccumpackat, men för att det ska vara fara överhuvudtaget så krävs det ju att det ska vara listeriasmittat från början och det är ju inte speciellt vanligt

• Ianflian

Min barnmorska sa att man ska ta de där rekommendationerna med en nypa salt. Jag äter färdigskivade charkuterier. Var i Tyskland nyligen och då åt jag inte kött (skinka, salami) på frukostbuffén eftersom jag inte vet vad de innehåller och hur länge de legat framme.

• Titti och mini

Den som är köpt i bit är det mindre risk att det är listeria i, då den inte skivats, och inte ligger i vaccum där listeria trivs. Vet inte hur det är med vaccumpackat, men för att det ska vara fara överhuvudtaget så krävs det ju att det ska vara listeriasmittat från början och det är ju inte speciellt vanligt

• Titti och mini

Oj ursäkta 2 ggr - skumt

• Ianflian

Min barnmorska sa att man ska ta de där rekommendationerna om vad man får äta med en nypa salt. Jag äter färdigskivade charkuterier lika länge som min sambo. Var i Tyskland nyligen och då åt jag inte kött (skinka, salami) på frukostbuffén eftersom jag inte vet vad de innehåller och hur länge de legat framme. Men jag tror att så länge köttet inte är dåligt är det inga problem.

• Ianflian

Ja, mitt inlägg kom också två gånger men det var mitt eget fel, skickade innan jag skrivit klart...

• gosebus

jag har jobbat i en chark, och pålägg som går åt, dvs kokt/rökt skinka som många köper kan man äta några dagar efter man köpt det, det är ingen fara.

men man ska vara försiktig med ovanliga korvar och sånt som folk köper till helger för det kan ligga längre än man tror!! *blä*

Svar på tråden Hur länge kan man äta pålägg som charken skivat upp när man sett på?