Depo-Provera, för- nackdelar?
Funderar på att börja med p-sprutan Depo-Provera men vill först höra lite om era erfarenheter av den, för och nackdelar.
Funderar på att börja med p-sprutan Depo-Provera men vill först höra lite om era erfarenheter av den, för och nackdelar.
BRA mådde bra,ingen mens,mer än oregelbundna blödningar de första månaderna.Trivdes UTMÄRKT! Gick inte upp i vikt eller annat!!
Nackdel är ju att OM du sen vill ha barn så tar det tid för kroppen-så i så fall rekomenderar man den INTE! Är man väldigt ung eller inte har barn brukar de inte vilja ge den.
VISSA går ju upp i vikt o mår dåligt av den,precis som med vilket annat prevmedel som helst! så DET är individuellt.
JAG kan rekomendera den!!!!!!
De säger ju att det är den ökade aptiten som kan göra att man går upp i vikt och den borde jag kunna stå emot, har alltid fått göra det då jag skulle kunna äta hur mycket som helst utan problem.
Har redan 2 barn och det känns som det räcker, just nu och på flera flera år. Vill ha tid och ork till dem jag har innan man sätter någon ny till världen.
Fler?
Någon fler som använt/använder sig av p-sprutan?
jepp här är en till! Älskade min p-spruta... ingen mens, inget kladd & mådde toppen..... VILL MAN INTE ha barn kan jag varmt rekomendera den.... men nu vill jag de och kroppen e allt annat än pk trots att jag tog sista sprutan för ett år sedan.....
Jag använde p-sprutan i två års tid och under den tiden blev jag mer och mer nedstämd, inget var kul. Visst mensen försvann men det var det inte värt. efter att jag slutat med sprutan kom alla underbara svallningar och varianter som tillhör ett kvinnligt liv tillbaks, underbart !
Sedan kom vi på att vi ville ha ett tredje barn och det tog 2.5 år och 6 mån med hormon beh för att få till.
Så tänk dig noga för.
Jag tyckte den var bra. Hade lite mellanblödnignar i början men var sen helt fri från mensen. Jag fick tillbaka mensen snabbt och blev även gravid snabbt. Använde p-sprutan i nästan 5 år
Jag har använt den och för mig har den varit katastrofal i många avseenden. Skulle inte ens ge den till min värsta fiende. Skall dock påpekas att jag är väldigt känslig för läkemedel över lag. Äter jag penicillin eller liknande så får jag alltid, utan undantag, biverkningarna som bara ska drabba 1 på 1000.. *suck*
När jag hade den var den toppen, nu när jag har slutat med den och vill bli gravid är det katastrof. Sen mensen kom igång för ett och ett halvt år sen så har jag blödit långt fler dagar än jag har varit blödningsfri. Vissa månader har jag haft så lite som fem blödningsfria dagar. De mediciner jag får hjälper inte.
Det finns en hel tråd för oss som har problem efter att ha tagit p-spruta, där kan du säkert få en hel del synpunkter.
www.familjeliv.se/Forum-1-2/m12180456.html
Fast det med att det kan ta tid att bli med barn känns inte som något problem, för vi har 2 barn är 20 år och vill inte ha fler barn alls som det känns nu och skulle vi få för oss att vilja ha fler barn så har vi ju många år än på oss...
Att man går upp i vikt säger min barnmorska är för att man får ökad aptit men om man fortsätter äta som vanligt så går man inte upp i vikt...
Jag har mått bra på de flesta minipiller och hoppas jag ska må bra på p-sprutan också. Inget som går att veta innan tyvärr
Ska till barnmorskan imorgon och få sprutan och jag hoppas verkligen att jag kommer må bra av den, vill inte få massa biverkningar!
FinaLina: Jag har heller inte problem med att det tar tid att bli med barn, men jag har problem med att blöda nästan varje dag, DET är jobbigt. Jag skulle aldrig aldrig aldrig välja p-spruta idag på grund av det, inte på grund av att det tar lång tid att bli gravid. Det informerades jag om. Men det är ingen som informerar om att man kan gå omkring och småblöda i princip konstant i flera år.