• sanne77

fler som har barn som har svårt att lära sig i skolan.

Vår dotter är 7år och har jättesvårt för att lära sig .
    hon själv tycker de är jobbigt, idag kom hon hem från skolan hade ont i magen sa hon till fröken , men när jag frågade henne när hon kom hem så var de je ont i amgen utan hon tyckte de var jobbigt i skolan för alla kan läsa i hennes klass men inte hon . hon har ej lärt sig alla bokstäver.
    Vi tränar mycket hemma ohc hon tycker de är kul och vill själv träna, hon vill så gärna lära sig men de fastanar inte.
    Hur/ Vad kan vi göra för att hjälpa henne på bästa sett ?????
    Ikväll kommer jag att skriav ett brev till hennes fröken och förklara hur vi känner och sanningen til att jenniefer gick hem från skolan.
    Och då kommer jag att be om att få tid till ett samtal för atts e om vi på någotvis kan hjälpa åt så att Jenniefer lär sig.
    Lider verkligen med min dotter hon mår så dåligt av detta , hon vill ju så gärna lära sig allt och helst på en och samma dag .

Snälla kom med råd.

Vi har spel både sällskapspel, dataspel olika pysselböcker. hon har laagt sitt egna memoryspel.
    min fantasi börjar ta slut.

• Svar på tråden fler som har barn som har svårt att lära sig i skolan.
  • halstabletten

Har de någon extraresurs i klassen som kan hjälpa henne?

Har själv inga barn men läser till lärare och har vickat en del. Förra året var jag ute på en skola där en elev i årskurs två (vårterminen) inte ännu kunde läsa. Ordinarie lärare hade inte gett upp hoppet då poletten trilat ner för en annan elev bara någon vecka innan. Med andra ord tar det olika lång tid för olika barn.

Jag lärde mig alfabetet genom ett bokstavspussel med bilder till varje bokstav (på saker som började med den bokstaven).

Har besökt en förskola utomlands där de hade olika bokstavsteman varje vecka, och de fick i uppgift att hitta så många saker som möjligt som började på den bokstaven. Sedan fick de träna att skriva BARA den bokstaven hela veckan.
    ...Ni kanske kan välja någon bokstav som hon tycker är knepig och inventera hur många grejer ni har hemma på den bokstaven, och varje gång hon hittar en ny grej får hon skriva av en lapp där du skriver ordet, och stryka under den första bokstaven.

• Äppellunden

vad olika det är mellan skolor.
    I min dotters etta nu fick alla besöka en och en, en specialpedagog som kollade vad barnen kunde, hur långt de kommit med bokstäver och om de kunde läsa, och om det _förstod_ vad de läste.

utifrån Det resultatet så bestämde specialpedagogen och klassläraren vilken läsebok vart och ett av barnen skulle ha.
    läsebokssystemet är uppbyggt i tre böcker, som alla handlar om samma sak, och när man läst ut sin "enkla" bok vet man lika mycket som den som läst ut sin svåra bok.
    tex.
    I enkla boken presenteras personerna med namn ovanför en bild, i svåra boken står de presenterade i en text istället.
    Vi föräldrar är ombedda att slå in böckerna i bokpapper, så ingen kan se vilken färg det är på utsidan och poängtera för barnen att de fått böckerna i olika ordning för att inte de ska kunna tävla.

Tycker det är bra att du skriver ett brev och tar tag i det på en gång, ingen ska behöva ha ont i magen i skolan.
    Berätta också för ditt barn att du gör allt för att hon ska få hjälp.

gör lite läsläxa varje dag, en rad, två rader och ge henne massa positivt beröm, läsandet får inte kännas övrmäktigt!!!! 10 minuter, sen finns inte koncentrationen längre och hon lär sig inte.
    Berätta dina förväntningar på henne, gärna lite lägre så hon inte känner press...

svammeltankar, kanske inte bidrar med något, ska förja denna tråden
    *håller tummarna för att det ska gå bra*

/äpplet

• gbgumman

Vet inte ännu för han är bara 2 år.

Men jag var själv ett barn som hade svårt i skolan. MYCKET svårt. Hade läs och skriv svårigheter och ganska svårt för utantillkunskaper.

Tack och lov fick jag fin hjälp hade föräldrar som hjälpte mig mycket med läxor så jag klara mig igenom skolan ändå. På gymnasiet så började annan kunskap väga in än bara utantillkunskaper och rättstavning. Vi började med matte och slutade med räkning. Ekvationer var lätt och gångertabellan svårt. slutledningar och logik blev viktigare och viktigare. Gick ut med toppbetyg och är idag utbildad bibliotekarie och utbildad lärare.

Ge inte upp sötta banen det ger resultat. Man kan inte hjälpa för mycker. Mamma läste läxorna för mig. Kräv hjälp från skolan var bråkig förälder. Mamma ringde skolan 1 år innan jag börja och börja bråka om speciallärare bara för hon misstänkte mina svagher vika besanndes.

Lycka till

• maddis72

Bra ni är uppmärksama och lyhörda och fortsätt vara det. Ställ krav på skolan när ni har samtalet och se till att ha en bra dialog med dom hela vägen för är nog det som hjälper er dotter mest. Alla barn är olika och oftast är det ju bara så enkelt, att hon inte var riktigt mogen för att lära sig nu, men OM det skulle visa sig det är mer avancerat så underlättar det att hon har uppmärksamma föräldrar, alla har inte sån tur!
    Min erfarenhet av skolpersonal är inte så bra så lycka till och stå på er!
    //M

• sanne77

Tack alla som har svarat ni kommer med många fina ord.

har pratat med hennes fröken hon ska ha lite mer koll på J denna vecka och se hur J tar allt i dem olika situationerna som kommer upp i ett klassrum.
    Sen ska vi prata igen nästa vecka.

Imogron ska vi till bibloteket och låna lite böcker både böcker som jag ska läsa och e bok som hon "ska" läsa.
    Hon verkar glader nu när hon har berättat för oss här hemma.
    beröm får hon alltid jag har inga krav på mina barn hur mycket dem ska kunna vet att de är så olika för person från person.
    Att hon ej kan läsa gör inte mig något.
    Men de gör henne något och då är de klart att jag vill ge henne all den hjälp jag kan.

Tack ännu en gång till er alla

• sådetblev

Min dotter kunde inte heller läsa när hon var sju, men det var det fler i klassen som inte kunde.

Jag ville mest tipsa om den bok som fick det att vända för henne. Den heter "Är jag en groda?" och är skriven av Tor Morisse. En bok för alla har gett ut den.

• Tegsta Joanna

Hej! Utbildar mig till klasslärare och vikarerar en del. Du nämnde att hon inte kunde hela alfabetet, men hur skulle det vara ifall ni leker och hittar ord med de bokstäver hon redan kan. Detta med enkla hemmagjorda bokstavskort.
    Använd ord hon kan knyta till sin vardag, ord som har betydelse för henne. Om hon till exempel tycker om hästar, och kan, låt oss säga H, S och T. Placera dessa bokstavskort på bordet i rätt ordning och presentera sedan bokstaven Ä för henne. Titta på den, berätta hur den låter och placera den konkret mellan H och S. Laborera på detta sätt utan att för den skull ta in för många "nya" bokstäver åt gången. Det är viktigt att få leka med ord. Och att hon får pröva själv, fast flera gånger med samma ord.

• Bröderna Bus

Min sons fröken sa att hon hade absolut inga krav på att barnen skulle kunna läsa förräns mot slutet av trean!

• Mamasnest

Min son är 9 år och har inga inlärningsproblem, men han har väldiga problem med motoriken vilket gör att det blir väldigt svårt att skriva. Detta gör att han inte vill gå till skolan och han säger att de andra barnen retar honom för hans spretiga handstil. Jag har pratat med lärarna men min sons känslor och problem kvarstår och det är tungt för hela familjen att han är så ledsen över att gå till skolan.

The savage in man is never quite eradicated.
  • sanne77

mamasnest vda säger dem i skolan då ?

Alla som skriver här jag har ej krav på att hon ska kunna läsa inte heller att hon skall kunna hela alfabetet, hon sätter dem kraven de är de som gör att hon ej vill gå till skolan.
    vet att alla 7 åringar kan ej läsa detta är normalt. men nu är ed tyvärr så att hon har kommit i en klass där de bara är hon som je kan läsa
    Klart att detta tar på henne:
    Vi kan byta klass till henne , men skulle hon må bra av att lämna alla sin akompisar ??
    nä jag tror ej de.
    Det sista vi har gjort är att vara på bibblan och lånat lite böcker även en bok som "ska" läsa hon och jag läser den tillsammasn för att hon skall kunna lära sig hur man gör när man läser samtidigt tränar vi bokstäverna där tycker de går bra är givetvis stolt över min tjej tycker hon är superduktig.
    Kan ju tillägga de är hon som villträna här hemma inget jag hennes pappa tvingar henne till.

• Mamasnest

Sanne77: Min son har bytt lärare flera gånger pga att hans riktiga lärare har cancer och inte är där så ofta. De har inte riktigt förstått allvaret i det hela. De tycker bara att han kan öva lite mer. Specialpedagogen gav honom dock ett tangentbord att skriva på så att han kunde vara med och skriva uppgifter som de andra. Dessvärre fick det honom att känna sig annorlunda och han ville inte ha det.
    Min son är oerhört allmänbildad och läser kanonbra. Han har läst 10 böcker bara under sommarlovet och tjatar alltid om nya böcker. Jag tror att jag ska ta kontakt med lärarna igen nu snart och förklara hur jobbigt detta är för honom.
    Mitt tips angående läsningen är att hitta böcker som lockar till läsning. Det behöver ju inte vara "bra" böcker alla gånger heller. Min son älskade boken "Bellman historier" och lusläste den flera gånger. Faktaböcker är ju också bra till kunskapstörstande barn. Dessuotm har jag bett min son ta hem böcker som han har det jobbigt med så vi kan gå igenom allt i lugn och ro här hemma.

The savage in man is never quite eradicated.
  • Rix

Be skolan om hjälp det är det enda jag kan säga för ni verkar ha provat flera sätt. Jag är mamma till en kille med dyslexi och skolan kan hjälpa till med tips.

Svar på tråden fler som har barn som har svårt att lära sig i skolan.