• Nanett

Resa till Thailand med 9 mån. gammal bebis?

Finns det någon som åkt med en liten knatte till ett asiatiskt land? Är det i så fall något ni kan rekommendera eller skulle ni nu i efterhand valt att stanna hemma?

Vi hade nämligen tänkt att hyra ett hus i Thailand och bo där i ca. 2 månader, men jag är lite osäker...

• Svar på tråden Resa till Thailand med 9 mån. gammal bebis?
  • klickann

Vad är du osäker på? Jag tycker det låter urmysigt! Har inte vart i ngt asiatiskt land, men kan inte tänka mig att ni skulle ångra er! ÅK!

• Crazy Baby

Vi var i Thailand i julas med vår dotter som då var 9 månader!! Det var den absolut bästa semestern vi någonsin haft!

Helt underbart!! Vi mådde superbra allihopa och njöt av värmen och maten!!

Att resa med ett barn i den åldern är helt suveränt, gick hur smidigt som helst! Vi var jätteoroliga för hur det skulle gå på flyget. Vår dotter var/är väldigt aktiv, lärde sig krypa när hon var 5,5 månad, så flygresan var ju det som oroade oss mest! Men hon skötte sig jättebra och sov massor och resten av tiden gick det jättebra att distrahera henne med diverse leksaker!!

Jag tycker absolut ni ska ta tillfället i akt och åka. Ni kommer ångra er om ni inte gör det!!

Blir jätteavis, skulle vilja åka till jul igen, men nu när dottern är 17 månader och sjövlid vill jag varken utsätta mig eller andra för henne i ett flygplan i 10 timmar!

• Nanett

Låter bra att du säger så, men jag är lite osäker på hur man gör med solen, man kan ju omöligt undvika den helt där nere. Sen tänker jag på saker som vaccination, lång resa, mat och inte minst blöjor. (vet att det finns ett bra sjukhus dit vi ska om något skulle hända).

• Nanett

Crazy Baby: hur gjorde ni med solen, mat och blöjor?

• Greta05

*Köp "solkläder" med solskyddsfakor 50+,vistas i skugga när det är som varmast, bra blöjor finns på plats.
    *Ta med välling&mat,om du är osäker.
    *Om möjligt,åk med nattflyg&om inte så se till att underhålla barnet så mycket som möjligt.
    *Kolla upp vaccinationer som behövs innan resa.

ÅK&NJUT!!!

• Nanett

Ja, klart vi ska åka! Tusen tack för alla svar, nu känns det mycket bättre.

• Anna kaffekanna

Vi åkte nästan en månad till Thailand när William va nio VECKOR fast alla tyckte vi var galna o d var toppen. Rekommenderar verkligen att åka!

Vet inte hur d är med vaccinationerna men kolla upp d med din bvc läkare dom har nog koll.
    I Thailand finns pampers att köpa på större varuhus men jag skulle rekommendera dom thailändska mamy poko blöjorna, billigare o bättre. Dom var så toppen att vi släpade hem så många vi fick plats med i kappsäcken.

Gröt o välling lönar sig att ta med tror jag. Kolla på thailandstråden så får du massor med tips :) Trevlig resa

• Pinkey

Vi var i Malaysia när dottern var åtta månader. Vi fixade så att vaccinationerna skedde via BCV när de ordinarie vaccinationerna erbjöds för att slippa extra sprutor. Prata med ditt BVC.

Tunna bomullskläder, solhatt och solkräm i ansikte och på händer och fötter fungerade för oss. Ibland hade hon även strumpor, men det beror lite på vad man gör och hur varmt det blir (min åsikt iaf). Solglasögon är ju också bra om man ska vara mycket på stranden. Vi undvek stranden mellan kl. 12-15 men i övrigt upplevde jag det inte som något problem vare sin med solen eller värmen.

Vi bodde på olika hotell, som alla hade vattenkokare på rummen så det var inga problem att fixa välling och gröt. Vi var bara borta i 16 dagar och hade med välling och gröt ifall det skulle strula med maten (hon åt iofs allt redan då). I övrigt åt hon oftast ris eller nudlar med kött och kokta grönsaker till (från våra beställningar), färsk frukt och en del fruktpuréer som finns att köpa på burk.

Blöjor fanns i större affärer så det är inga problem.

Hoppas att ni kommer iväg, det är underbart att vara i Thailand jag blir så avis, vill också åka iväg snart igen.

• Morsan 05

Jag var till Thailand i januari med min dotter (då 8 månader) i två veckor.

* Ta med bara de blöjorna du behöver till resan + ett par första dagarna. Det finns hur mycket som helt blöjor att köpa där, också "våra" vanliga märken.

* Jag hade mjölkpulver och vällingpulver med så att det säkert räckte till under hela resan. Mat hade jag också med. En del säger att det går att köpa mat därifrån, men jag hittade inte några "vanliga" märken... Däremot finns det gott om bananer, mandariner, vattenmeloner m.m. som banr gillar

* Myggnät är ett måste, det köpte jag därifrån, samt vattenkokare (eller egentligen var det en riskokare som såg ut som en kastrull, där kunde jag värma vatten och mat), kostade kanske runt 100 kronor...

* Köp solkräm med 50 faktor och som innehåller zink eller titanoksid och solskyddskläder.

Anna`t? Tja, massor Fråga gärna om du vill veta mera

• Greta05
    Klart att ni ska åka!
    Åkte till Thailand med ensamstående syster, när systersonen var nästan 9 månader..Funkade kanon!
    Klart att det kan vara lite gnäll på flyget,men är man 2 så funkar det!
    Kolla in på coola solkläder på www.sunteam.se
  • Greta05

haha,fel adress...återkommer!

• Crazy Baby

Vi hade solskyddskläder och solskyddsfilt!!

Maten åt dottern samma som vi!

Vaccination behövs inte på barn under 1 år!

Blöjor finns det massor av!

• Morsan 05

Kom på en sak till. Det finns "Johnson & Johnson´s" myggmedel att köpa där på apotek som är till bebisar. Det har jag inte sett någonstans här hemma. Använde den nu på sommaren även här hemma när lillan sov ute i vagnen när vi var på stugan.

• Nanett

Vad ni är goa! Svinbra tips, tar gärna emot fler.

Svar på tråden Resa till Thailand med 9 mån. gammal bebis?