• Babylangtan

Ger ni era 12-18 mån barn godis och läsk? (även om det bara är ibland?)

Ja...frågan finns ju i rubriken. Jag har slagits över att vissa föräldrar ger sina små barn chips, kakor, läsk och godis när de är så små att de inte kan säga mamma. Vill inte verka fördömande eftersom jag inte har barn själv men är inte det lite tidigt?

• Svar på tråden Ger ni era 12-18 mån barn godis och läsk? (även om det bara är ibland?)
  • Cevins Mamma

Hej!

Det är mycket möjligt att det är tidigt men min son fick en gång i veckan ngt gottigt från det att han va ca 1 år. Jag vet om att min man va mycket dålig på att ge honom innan -sur-. Hade jag fått barn igen hade jag varit hårdare med det för man får ju ett begär så fort man lärt sig att äta godis. Nu är han 2½ år o det är _måste_ för honom. Tyvärr.... // Bea

• Monalisan

nää aldrig att jag skulle ge chips o läsk. Kanske smaka NÅN gång. Nån gång i veckan får han dock kanske ett mariekex eller så...eller nån saft kanske....Helt onödig att ge så små godis o grejer ....blir irriterad när andra människor skall ge han sånt....

• Marlene

godis får han inte, högst en liten bit choklad då och då. Men saft och dricka får han smaka när vi dricker och fika bröd är ju svårt att undvika när folk dukar fram när man är på besök. Glass brukar han få när vi äter men han nöjer sig med några skedar. Wille får ju smaka allt annat vi äter så det vore ju konstigt om han inte fick smaka det. Jag tycker yogurt med massa socker och liknande är värre än en kanelbulla efter maten.

• Cevins Mamma

marlene:
    där håller jag fullständigt med dig, om man tänker efter på allt annat man stoppar i sina barn så vad gör det om det får ngt då o då? Eller om de får som du säger smaka allt annat vi äter ska vi då förbjuda dem att smaka det? Nä det tycker jag helt klart är _fel_

Förr i tiden gav jag alltid barnen här hemma Juice till fruksot o sådant... Men som sagt kunde ju lika väl gett dem Cola, det hade i ala fall varit bättre -sucka-

• FruSöderström

Jag tycker att man kan vänta med att introducera godis så länge som möljigt, med första barnet blir det ju enkelt, men när nr 2 kommer så blir det nog svårare....

Något jag tycker är taskigt är när föräldrar inte tillåter sina barn att äta godis och dricka läsk oc hsedan sitter dom själva och smäller i sig det i barnets närhet. Nä, då får man låta bli det själv eller ha det undangömt tills barnen sover. För hur ska man förklara för en 2 åring att man inte ska dricka läsk när man själv gör det?

• Japp

Ingen läsk, godis eller chips. Men en ostbåge nån gång och glass när han varit sjuk.

• Majsan70

Nej, vår dotter snart 15 månader får inte godis o dricka.
    Hon får naturligtvis smaka när/om vi fikar. Hon har fått smaka en minfull läsk vid nåt tillfälle, men det är inte gott. Likaså är det med saft o juice. Inget hon gillar alls.

Skall försöka hålla det såhär ett tag till.

• ladyhawk

Jag tänker dröja så länge det nånsin går att ge godis, saft, läsk och chips. Någon kaka kan vara svårt att inte ge (fast jag inte vill) när det kommer över gäster. Jag kommer försöka låta bli det också, så länge det går.

• carina

Emil får godis då o då, nån bit, han får ostbågar oxå . Glass är han inte så förtjust i. Oftast får han smaka sånt när vi är bortbjudna... Inget jag ger honom ofta. Han är 1 ½ år

• Maggis

Nej, inte särskilt ofta. Är vi borta kan han få någon liten bit kaka eller ostbåge men inte annars.
    Saft och läsk är han inte särskilt förtjust i och glass är inte heller någon höjdare... Inget jag är ledsen för, direkt.

Svar på tråden Ger ni era 12-18 mån barn godis och läsk? (även om det bara är ibland?)