• finfee

egen lingonsylt..

har gjort lingonsylt (rårörda)
    och den blev så lös! de är bara bär och saft liksom.
    tänkte om man kan göra den lite tjockare såhär i efterhand..?

eller vad gjorde jag för fel?

tacksam för svar..

finfee
  • Svar på tråden egen lingonsylt..
  • Nyfiken gul

använd syltsocker!

det är ett specialgjort socker med pektin för att få sylten att "gelea" sig...

• Nyfiken gul

kan tillägga... felet du gjorde var nog att ha i för mycket vatten..

jag häller bara på vatten om jag ser att det behövs... o då högst någon deciliter åt gången...

• finfee

men du, jag tror inte ens jag använde vatten, bara vanligt socker och lingon.. hm.. kommer inte ihåg, man kan inte göra något nu då?

finfee
  • HoneyPuff

Då mixade/mosade du dem "lite" för mycket helt enkelt.... går bra att bara hälla av lite av vätskan efteråt om det inte är för mycket alltså. Rårörda lingon gjorda på bara mixade lingon och socker blir ju lösare i konsistensen än sylten man köper i affären. Den är det ju förtjockningsmedel i.

• finfee

ok, får väl ta ett annat recept nästa gång å åka å köpa lingonsylt tack för svaren iaf.

om nån bör på en lösning tar hag gärna emot.

finfee
  • Redbit

Det kan varierar litet på vilka lingon du använder också! Lingon innehåller naturligt pektin som fungerar som förtjockningsmedel, men beroende på var de växt och hur sommaren varit kan halten variera.

• HoneyPuff

Nämen inte köpa sylt urk! Rårörda lingon är ju sååå gott! Jag gör dem precis så som du har gjort och det är supergott! Kan du inte ge mig det som blev isf ....min är slut och det blir ingen ny i år så jag måste köpa i affären och det är inte samma sak

• finfee
    HoneyPuff skrev 2006-09-19 15:13:30 följande:
    Nämen inte köpa sylt urk! Rårörda lingon är ju sååå gott! Jag gör dem precis så som du har gjort och det är supergott! Kan du inte ge mig det som blev isf ....min är slut och det blir ingen ny i år så jag måste köpa i affären och det är inte samma sak
    jag vet, det är INTE gott men MÅSTE vara till korvstroganoff som vi ska äta! JO det är gott till korvstroganoff!!!

men blir inte din lös? min blev som saft ju vill du skriva ditt resept och hur du gör?
    har ju fulla frysen med lingon
    finfee
  • HoneyPuff

Jag har inget direkt recept utan kör efter min mammas anvisningar. Hon har gjort så i hundra år typ

Jag tar bara lingon, inte för mycket åt gången och kör i mixern/assisstenten tills de är lätt mosade. Viktigt att bara köra lite grann. Så de lagom hinner krossas lite. OM man kör för länge så blir det en slät smet med en massa vätska Det får gärna vara några hela lingon kvar i moset.
    Sen smakar jag av med socker som jag bara rör ner i moset, hur mycket beror på hur sura lingonen är och hur mycket mos jag gör. Ta inte för mycket socker, det ska vara lite surt precis när du blandat det för det blir sötare när det får stå. Lättare att sockra lite extra när du tar upp burken från frysen än tvärtom.

Ja så gör jag. Mina blir också lite "rinniga" men jag tror det ska vara så.

Men du, lingon till korvstroganoff? Är det verkligen så gott? Låter lite mysko i mina öron måste jag säga

Tips: Jag frös in lingon som de är i små påsar. Lätt att ta upp och dekorera med, ha i kakor och muffins samt tina och mosa till dottern som inte ska ha så mycket socker! På så vis får hon också sylt ibland. Gör likadant med hallon, blåbär osv.

• finfee
    HoneyPuff

tack för tipset och svaret!
    grejen är nog den att jag inte mixade bären jag körde på som dom är (men det var första ggn jag gjorde egen sylt) men nu vet jag, ska köra på de nästa gång tack så mkt!!
    finfee
Svar på tråden egen lingonsylt..