• InesOchMamma

Kräkning efter amningen men inte efter nappflaska... Knepigt!

Hejsan!

Min lilla 9-veckors-docka har börjat kräkas helt hejdlöst direkt efter att jag ammat henne. Hon har alltid kräkts lite grann, så det är jag van vid, men nu kommer det massor. Och så är det riktigt slemmigt och gult...

Jag började jobba för lite drygt en vecka sedan, så under dagen får hon både pumpad bröstmjölk och ersättning ur nappflaska. När jag kommer hem från jobbat ammar jag henne. Och som sagt, hon kväljer och kräks upp en massa. Är det normalt? Jag har ju läst att det blir mer kräk efter nappflask-matning, men det här med att hon kräks så hejdlöst efter amningen är något nytt. För mig iallafall... Har hon blivit allergisk mot bröstmjölken helt plötsligt...? Men det är väl omöjligt! Eller?

Ja, och så har min mjölk börjat sina... Tyvärr! Men det är väl tyvärr ganska naturligt eftersom jag inte lyckas pumpa så ofta när jag är på jobbet. Blir bara 2 gånger under hela dagen. Inte bra...

Kramar från Ines mamma

• Svar på tråden Kräkning efter amningen men inte efter nappflaska... Knepigt!
  • ma ma

kanske hennes tag blivit sämre efter att hon började äta ur flaska, så att hon drar mycket luft under amningen, som gör att hon måste kräkas sedan? el så blir hon så sugen / får så mycket mjölk på en gång att hon helt enkelt kräks ut överskottet? hur länge ammar hon nu? hur käns dina bröst innan och efter amning? äter hon under natten? vad händer då? och på helger?

• Skruttisen2

Har  samma problem min lilla tjej äter både bröstmjölk och ersättning och spyr mer av bröstmjölken  så jag frågade bm varför det va så då sa hon att det är överskottet som kommer upp man ser ju inte hur mycket dom äter från bröstet men det gör man från flaska.

Mamma till världens underbaraste Miranda 060805
  • Nillinsimim

Kan inflika att det gula hon kräks upp är fett...visar väl att din mjölk iallafall är riktigt gräddig och god.

Min son får också både bröst och flaska och beroende på när under hans liv det är så spyr han olika mycket, ibland mer av bröstet och ibland mer av flaskan....

• InesOchMamma

Hej igen, nu hör jag äntligen av mig igen. Och nu skall jag svara pa fragorna du ställde, ma ma:

"kanske hennes tag blivit sämre efter att hon började äta ur flaska, så att hon drar mycket luft under amningen, som gör att hon måste kräkas sedan? el så blir hon så sugen / får så mycket mjölk på en gång att hon helt enkelt kräks ut överskottet?" Det har säkert med överskottet att göra. Som du skrev, Skruttisen2, sa ser man ju faktiskt inte vad hon far i sig. Sa det är väl därför hon kräks antar jag...

"hur länge ammar hon nu?" Hon är och har alltid varit en snabb-drickerska. Hon slurpar i sig allt pa 7 röda minuter och sedan är hon mätt, nöjd och glad i 2-3 timmar.

"hur käns dina bröst innan och efter amning?" Tomma!

"äter hon under natten?" Nej, hon sover faktiskt mellan 23-7. Härligt!

"Vad händer på helgerna?" Även da far hon blandad mat; bröst och "plastmjölk"

Och att det gula är "grädde" later bra. Jag tänkte nästan det, men det ser faktiskt ut som, ja... snor... Blä!

• Skruttisen2

Min bm sa oxå att dom spyr om dom fått för mycket så det är bara överskott som kommer upp

Mamma till världens Piggaste och underbaraste dotter Miranda 060805
  • Alvin 2006

Hejsan!
    Min son spydde jätte mycket dom 2 första månaderna och sen har han slutat sy. För jag sluatde att dricka mjölk och det är det han reagerar på. Med ersättningen så kräks han inte heller. Men och andra sidan så försöker vi vänja honom vid att at flaskan och det är hopplöst. Han bara skriker om han inte skirker så leker han med nappflaske nappen. Han får inget riktigt tag.
    Vi har provat alla möjliga nappar till flaskan men det hjälper inte.
    Han har ingen napp heller. Tycker att det inte är någon ide nu när han är 3 månader.

Svar på tråden Kräkning efter amningen men inte efter nappflaska... Knepigt!