• Streamline2007

Slö sambo

Hej!

Måste skriva av mig lite.

Jag har en underbar familj bestående av mig, min sambo, vår dotter (7 mån) och mina 2 pojkar från annat förhållande.

Jag är tillfreds med livet men det finns en sak som gnager i mig.

Min sambo är så slö... Javisst, hon är hemma med lillan och sköter henne på det mest underbara sätt som finns men that's it liksom.. Hon lagar middag också glömde jag skriva..

Varje dag jag kommer hem från jobb ser lägenheten likadan ut som den gjorde dagen innan. Ingen tillstymmelse att städa eller fixa till där hemma. Lillan är förvisso ganska mycket vaken om dagarna men kan sitta i sin stol och leka under tiden... Eller jag har helt fel?

Jag är absolut inte någon pedant som behöver ha kliniskt rent runt om kring mig varje dag med dammsugning etc. utan lite allmän undanplockning är allt jag kräver. Men glaset som hon hade Coca-Cola i kvällen innan står kvar på vardagsrumsbordet.

Hos oss är det jag som tvättar varje vecka. Efter en sån omgång brukar jag var ganska trött. Då ber jag sambon om hon kan lägga in tvätten. "Det gör jag i morgon älskling" blir svaret. Det är okej. Men när jag kommer hem står tvättkorgen lik förbannat kvar där jag ställde den kvällen innan.. Som längst har det tagit tre veckor innan korgen blivit tömd.

Till saken hör även att jag har två idéella sysslor som tar en del tid. Dessa får jag ägna mig åt sent på kvällarna eftersom jag måste ta allt städ- och läxansvar hemma först...

Nu undrar jag om det finns andra där ute som har det som jag?
    Eller jag överreagerar?

• Svar på tråden Slö sambo
  • Benganfans

Har det som dig men min sambo går inte hemma men jag jobbar mer och har lite uppdrag vid sidan av jobbet. men hon kan ta ut ett tomt mjölkpaket till köket men där står det sen i 2v som mest för då tröttnar jag annars hade nog dom stått där för jämnan. jag får göra det mesta hemma och börjar oxå tröttna på det.

• slipperhero

Vi har ju inte fött ännu men här hemma delar vi på uppgifterna.. Man kanske får hjälpa till lite mer när det börjar dra ihop sig till födsel men det kan man ju ta ett tag :) ..

• Pappa80

Har det som slipperhero.

• Pappa80

Har det som slipperhero.

• Morrande rullar

Tycker definitivt att hon kan göra betydligt mer, framförallt hålla i ordning. Resten kan man hjälpas åt med när du i detta fallet kommer hem.

Är bebben 7 månader så är det inga pix att hålla iordning i hemmet. Jag har varit pappaledig mycket när mina ungar var små och det var inga pix, detta handlar nog mest om "mask i ryggen"

• Jahapp

Låter inte alls nice! Självklart finns det en period typ fr o m en månad innan födsel till nån månad efter då tjejen har fullt upp med annat och killen får ta på sig ett större ansvar. Vår lille är en månad nu och häromdan när jag kom hem var damen på strålande humör och berättade att hon minsan hade dammsugit, tömt diskmaskinen och kört några tvättmaskiner..... YESS!!!! Tänkte jag...

• Svobbe

Jag har exakt samma sak hemma. Fast tvärtom.
    Jag är fortfarande inte världsbra på att plocka undan efter mig osv men mycket bättre än tidigare.
    Min fru ställde krav på mig och sa att nu är det nog, bli bättre!
    Jag ser det som det enda sättet om man vill ha en förändring, sätt er ner och prata och ställ lite krav.

• En person

I vårt förhållande jobbar vi båda.
    Vi försöker dela på matlagnings/disk så långt det går.
    Och den biten fungerar bra tycker jag.
    Jag lämnar minstingen på dagis hon hämtar (då jag slutar senare)
    Tvättar gör hon oftast då hon är ledig nån dag i veckan.
    Dock kan jag känna ibland att städningen och resten av skötseln av hemmet mer å mer faller på min lott.

Räkningarna sköter jag, och oftast städningen. De gånger jag helt inte haft tid att göra det pga övertid eller så. Har det kunna varit "stökigt" i en eller två veckor.
    Jag är den som leker och busar med minstingen.
    Nu överlever jag detta då det är vårthem.
    Men jag kan känna besvikelse spec då det blir disskusition och jag då får höra att det är hon som sköter allt.
    OCh att hon har det så slitsamt på jobbet m.m. m.m.
    Det tar lite på mig.
    Jag vill inte ha en tävling om vem som gör mest, jag vill att vårt hem skall vara fint och trivsamt.
    Men jag upplever det som att hon mer å mer struntar i saker och regler som vi satt upp t.ex. att minstingen inte skall ha så mycket leksaker i vardagsrummet är nu som bortblåst (hennes egna regel) så nu är det inte bara minstingensrum som ser ut som en bombslagit ner i en leksaksaffär.
    Jag är den som får ta "striden" med dottern om att plocka undan eller plocka undan själv.
    Hennes lediga dagar går mestadels ut på att sitta framför datorn eller framför spisfläkten och röka.
    Om det inte är tvätttid.
    Nu kanske jag upplever det lite värre än vad det är just för att jag i skrivande stund är lite less.
    HAr tagit ledigt idag från jobbet för att just städa upp å göra ett genomkörare då jag inte orkar ha det så här rörigt i helgen.

Men de elementära sakerna som matlagning och disk där funkar vårt samspel bra.
    Där är hon inte direkt "slö" även fast ordet "Pizza" förekommer relativt ofta hehe, men det klagar jag inte på :)

Och ajg kan tillägga att jag älskar henne ändå även fast det är lite frustrerande med att försöka hinna/orka med sakerna och framför allt ibland få höra att hon gör så mycket ;)

långt blev det sorry

• Andrésmamma

Jag är mammaledig och har 2 mså en kille på 1 år och 9 månader och en tjej på 4 månader. När min man är hemma på helger och kvällar har vi roligare saker att göra än att städa och greja, så jag gör ALLT, precis ALLT under dagarna när han är på jobbet.

Tycker inte det är speciellt betungande - hinner med massor av tid med barnen åxå. '

För mig är det en självklarhet! När vi jobbar båda två är det 50/50 såklart.

• Fred

Tjena TS Jag har varigt med om det samma som du, nästan exakt faktiskt.

Men det blir bättre, när man är hemma hela dagarna går det väldigt mycket energi och ork..

frågan är om hon alltid varigt så här innan ni fick barn?

om inte så kommer hon bli normal snart igen ska du se.

Svar på tråden Slö sambo