• Mys m princess

Nashville ?? Någon som vet något?

Upps nu är våran tonåring inte så liten längre *gulp*

Tonåringen tänker ge sig i väg med en kompis till Nashville.

Resan dom tittat på är bara flygstolar.

Någon har tips på bra boende?

Vad är det för åldersgränser som gäller?

• Svar på tråden Nashville ?? Någon som vet något?
  • Magiczodiac

I USA är det 21 års åldergråns på det mästa, man får oftas inte hyra bil, man får inte dricka alkohol eller köpa alkohol, man kommer inte på vissa uteställen men får en stämpel där det står att man är under 21.
    Hotell är nog bra att titta på hemifrån vet inte hur hårda de är mot turister men en amerikan som är under 21 har kan ha svårt att ta ett rum utan föläldrar. Men det är nog olika från hotell till hotell.
    Nu vet inte jag hur gammal din son är men ett tips är att ringa runt till lite olika hotell och fråga vad de har för regler.

• Mys m princess

Magiczodiac ->> Tack för ditt svar. att det är 21 år gräns överallt har vi också kollat. På resebyrån ( hönsiga vi var med och ställde tusen och en frågor). Men risken är ju att dom är nöjda av att ha sålt resan...

så sa dom att dom inte hört att någon som inte var myndig hade haft problem med boende.

Tack för tipset. Jag tycker att ungdomarna skall ha järnkoll var dom skall bo innan men desvärre tycker inte ungdomarna som jag

Dom är snart 18 men det är ju att dom inte är det som oroar en mest. Inte att dom inte är mogna och klarar själva grejen. Utan att åldergränser osv...

Vad är bäst vad gäller pengar? Visa kort? Resecheckar? kontanter?

• LillaG

Jag brukar alltid ha mitt Visa-kort och betala med i USA. Det brukar funka överallt där de tar kort. Resecheckar är lite förlegat att ha med sig tycker jag. Kontanter kan bli stulna.

Om jag inte minns helt fel så har Forex nåt kort där man kan stoppa in ett visst antal pengar (Visa-kort), som bara då blir tillfälligt för resan. Självklart kan mamma & pappa fylla på kortet på hemmafronten om det skulle behövas. .

Jag tycker du ska kräva att de har boende en eller två nätter dit de åker. Har de inte åkt så mycket innan, har de inte koll på att det är skönt att ha ett hotellrum att gå till när man är helt mosig efter flygresan. Så kan de kolla boende ändå på plats.

Jag vill absolut inte oroa dig, men det är inte speciellt svårt att förfalska ett svenskt leg, så man blir 21 i USA. Been there done that... Men förhoppningsvis är din kille smart och är ute för att få en upplevelse - inte supa sig redlös osv. (Är han 18 har han dessutom säkert redan gjort det här hemma).

• Magiczodiac

Jag brukar ha med mig lite dollar kanske 50 till att börja med sen använder jag Visa kort, dels för att betala med dels för att ta ut mer pengar med. Men kolla med banken om de tar ut någon avgift för att man använder det utomlands.

Får man fråga vad pojkarna ska göra i Nashville??? Lite kul att välja den staden av alla städer i USA.

• Magiczodiac

Men försök att få de att ha första nattem bokad i allafall här en en sida med lite blandad hotell standard
    se.hotels.com/index.jsp&locale=SE&pageName=hotNetList&cid=73416&city=Nashville&numberOfChildren=0&numberOfAdults=2&numberOfRooms=1&mode=2

• Mys m princess

Nashville gissar jag är för att den ena av tonåringarna är grymt bil intresserad han är raggare på hög nivå Det är våran Tjej som skall åka med honom dom är bästa kompisar.

Tack så mycket för alla svar.

Jag tar gärna emot fler tips.

Vad dom behöver tänka på osv...

Hmm dom skulle veta att hönsiga jag håller på att ta reda på massa nu . Dom kan ju själva.

Jag och hennes pappa är väl dom som har mest resfeber

• Magiczodiac

Jag åkte själv med min syrra till New York o Boston när jag var 17 och hon 19. Det gick hur bra som hälst, fast mamma var nog väldigt nervös. Men vi hade det jätte bra inga problem alls. Förutom att vi gjorde nog av med lite mycket pengar, mer än va vi hade tänkt. Fick köpa en extra resväska för hemresan för att allt skulle få plats. Men så köpte jag massor av kläder.
    De det ska tänka på är att alltid ge dricks 10-15%. Det är många i USA som bara "lever" på dricksen eller så är deras grundlön väldigt låg.
    Sen är det ganska bra att ha en grundplan, det här vill vi se och det här vill vi göra.
    Om de är intresserade så kan man alltid ta en greyhound buss till Memphis och gå gå Graceland, Elvis ställe. Tar ca 4 timmar med buss det är 227 miles mellan ställerna.

• Magiczodiac

Jag åkte själv med min syrra till New York o Boston när jag var 17 och hon 19. Det gick hur bra som hälst, fast mamma var nog väldigt nervös. Men vi hade det jätte bra inga problem alls. Förutom att vi gjorde nog av med lite mycket pengar, mer än va vi hade tänkt. Fick köpa en extra resväska för hemresan för att allt skulle få plats. Men så köpte jag massor av kläder.
    De det ska tänka på är att alltid ge dricks 10-15%. Det är många i USA som bara "lever" på dricksen eller så är deras grundlön väldigt låg.
    Sen är det ganska bra att ha en grundplan, det här vill vi se och det här vill vi göra.
    Om de är intresserade så kan man alltid ta en greyhound buss till Memphis och gå gå Graceland, Elvis ställe. Tar ca 4 timmar med buss det är 227 miles mellan ställerna.

• Magiczodiac

• hepe

Ett tips är att ha ett hotellrum bokat till de första nätterna då dom är riktigt noga med att få en adress i tullen. Jag var där förra året med min man(kommer därifrån) och fick problem i tullen. Han gick i kön för medborgare och jag för icke. Jag kunde inte hans släktingars adress utantill och fick gå i ett litet förhörsrum. Som tur var hade vi bokat hotell första natten och jag hade pappren i mitt handbagage.

Svar på tråden Nashville ?? Någon som vet något?