P-piller och migrän
Hej!
Är bara nyfiken på en sak och måste fråga Er om ni har någon erfarenhet av detta:
Jag har ätit p-piller (med avbrott för två barn) i ca 15 år, och fick utskrivet piller även nu efter nr två. Av någon anledning läste jag bipacksedeln, och fick där se att det stod att man inte skulle äta dessa piller om man hade migrän med s.k. aura, vilket jag har ibland. Inte särskilt ofta, men om jag är trött eller nerkörd så har jag problem oftare. Alla gånger har jag inte syn-störningar, men det händer ibland.
Tänkte att det säkert inte är någon fara, men eftersom jag blev lite orolig så ringde jag barnmorskan. Hon kunde inte svara på hur jag skulle göra, alltså om jag skulle ta pillren eller inte utan bad att få återkomma när hon diskuterat med sin kollega. Hon ringde sen dagen efter och förklarade att jag nog ändå inte skulle äta kombinerat p-piller.
Tycker detta är jättetråkigt i och med att jag trivts så himla bra med just p-piller. Vet inte vad jag ska välja nu...
Är det någon mer som inte kan äta kombinerat p-piller pga migrän? Vad är anledningen till att man inte ska äta dessa om man har migrän? Och till sist: Är detta något nytt påfund? Kan nämligen inte minnas att jag sett att det stått så i bipacksedeln förut, men jag kanske inte kollat så noga?
Någon som vet?
Kramar från en förvirrad vän.