• mästerkattenistövlar

Hunden skäller på nätterna, verkar rädd.

Ett par ggr har det hänt nu; vi vaknar mitt i natten av att hunden skäller till ett par ggr, och det högt. Oftast står han då gömd under datorbordet eller inne på toaletten. Han verkar rädd, men vill inte flytta på sig. (inte ens in till oss i vår säng)
    Han är ingen skällig hund i vanliga fall, och under dessa nätter skäller han kanske tre fyra ggr med någon timmes mellan rum.

Hur får vi honom att sluta? Vi vet varken ut eller in längre, och börjar oroa oss för att grannarna ska tröttna.
    dessutom ska vi ha barn om en månad, och funderar mycket på hur det ska funka.

Tips?

• Svar på tråden Hunden skäller på nätterna, verkar rädd.
  • Totto

Hej!

Ja spontant när jag läser det du skriver så verkar hunden bli lite rädd av ngt ljud.

Har hunden en egen bädd? En egen liten plats som är bara hans?

Eddie o Neo 05-09-28
  • mästerkattenistövlar

Totto- vi har också täkt på det; stängt fönstret osv ifall det är vinden. Men han fortsätter iaf.

Ja, han har ett par favvoställen. Han gillar inte riktigt att ligga i hundkorg utan ligger helst mellan oss eller i soffan.

Kan det vara bra att ha något mindre ställe att krypa ihop i när han blir rädd tror du?

• Totto

Absolut, en egen liten lya som bara ä'r hans. När han blir så där rädd, får ni kontakt med honom då? Kan ni klappa honom? Verkar han lugna sig då?

Eddie o Neo 05-09-28
  • mästerkattenistövlar

Totto- jadå, han tittar oftast bara upp som om inget hänt, men vill inte röra på sig. Han lugnar sig inte heller, men kontakt får vi.
    Alltså, han är liksom inte uppjagad, men ser ut att titta på något vi inte ser.

Då ska vi prova att gosa till korgen igen. Alla tips är ju bra försök om inte annat.

• Totto

Är det ngt i badrummet som skrämmer honom, eller är det sovrummet han springer utifrån när han skäller till?

Eddie o Neo 05-09-28
  • mästerkattenistövlar

Totto- nej, han gömmer sig där eller under datorn när han blivit rädd. Oftast så ligger han i soffan innan. Han brukar liksom vanka lite fram och tillbaka innan han skäller till.

• Totto

Hm? Honom skulle jag vilja träffa!

Nåväl, verkar han "lyssna till" innan han skäller till? Gör han bara så här på nätterna, eller även på dagarna? 

Eddie o Neo 05-09-28
  • mästerkattenistövlar

Totto- Inte vad jag vet innan, men han står ofta med uppräta öron och tittar "förbi" en liksom. Som att han lyssnar efter något. Eller ser något vi inte ser.

Nej, händer bara på nätterna.

• Totto

Hmmmm.... KNepigt. Kanske har ni en ande på besök som han försöker skrämma bort?

Jag hade försökt luska ut om det är ngt ljud som han skäller åt iallafall - de hör ju liksom ett par ggr bättre än oss människor. Jag hade nog provat med att ha en radio på. Hade första natten gått bra åpå en gång så hade jag fortsatt med den och successivt sakta sakta sänkt ljudet från natt till natt. Och gjort upp en mysig liten koja till honom brevid sängen, som blir hans plats (isolerar väl liiite ljud ialf .

Hm. Har aldrig stött på en hund som din (är ändå mkt runt o kring mig och jobbar mkt med "problem" hos hundar). Följer gärna utvevcklingen med spänning.

(sen är det ju anorlunda givetvis och ta det över FL, alltid lite lättare att träffa vovvsen och så... ).

Eddie o Neo 05-09-28
  • mästerkattenistövlar

Totto- jo, radion har vi haft på i natt. Men den verkade inte hjälpa. Men jag ska prova kombon!

Tack för alla tips, jag rapporterar om ett tag vad som hänt.

• LabLover

Hur gammal är hunden? Ras? Är det en unghund? Hur länge har han hållt på med det här? Minns du hur ni/du reagerade första gången?

En del hundar är ju väldigt känsliga för våra signaler. Reagerar ni med minsta lilla oro så tror ju han att det finns anledning att "varna". Han börjar ju med att vanka av och an. Då hade jag begränsat utrymmet till en bädd i närheten av er där ni kan "platsa" hunden. Stäng dörren till badrummet. I övrigt hade jag valt att ignorera det.

Lycka till!

• mästerkattenistövlar

Lablover- Han är snart fem år. Han har gjort likadant några gånger innan, i perioder. Han har även haft perioder då han kissat inne.

Ska prova att vara hårdare med att han ska stanna inne hos oss. Tack för hjälpen!

• FraYo

Här kommer jag med min knasiga förklaring..
    Hunden kanske känner av andlig aktivitet och ska försvara er???

Svar på tråden Hunden skäller på nätterna, verkar rädd.