• tinna

När kan man ta sitt barn till frisören?

Jakob har alltid haft mycket hår, fick köpa schampo till honom när han bara var nån månad gammal, gick ju inte att hålla den kalufsen ren med bara vatten. Under det senaste året har vi klippt honom med jämna mellanrum, men bara tagit i luggen och i nacken och runt öronen, typ vad man klarar av när man inte är så haj på hår. Men denna klippning har ju nu medfört att hans hår är typ jämnlångt. När jag försökte klippa honom i badet idag så blev han alldeles stollig, jag lyckades kapa dom längsta lockarna i nacken (dom som krullade sig utanpå mössan) men sen vart det stopp. Han skulle behöva få en frisyr, nu är det bara långt , halvlockigt och alldeles oregerligt. Hur tidigt kan man ta dom till frisören egentligen? Även om han kommer sitta och vifta på huvudet så kanske frisören har lite mer vana av att klippa till i rätt tillfälle och har ju en känsla för var han ska klippa, jag får ju kära på chans, med varierat resultat. Nån annan med håriga barn som vet?

• Svar på tråden När kan man ta sitt barn till frisören?
  • tinna

Ingen som kan säga när ni tog ert barn till frisören första gången?

• Popsy

Syrran tog sin son till frissan vid 1års åldern...Jag har själv 4 söner men jag har alltid klippt dom själv.

• firhilwen

Det var nog när han var 4 eller 5 år. Han kunde inte sitta stilla förrän dess.

• Rose77

Olivia är 2 år och har relativt långt hår jämfört med andra flickor men jag har inte klippt henne, tänkte göra det när hon är 3 år. Hos vår frisör så klipper dom inte förräns dom har fyllt 3, med tanke på hur barn är, svårt att sitta still och då är risken stor att dom råkar klippa dom i annat än håret..

• tinna

Popsy: Vill du komma hit och klippa min son också?? Jag har ingen känsla för frisyrer alls så det kommer slutas i katastrof om jag försöker.... Men han är jättesöt i pippilotter så det får väl bli det annars

• Bebis i december

Är själv frisör, och jag kan säga att det där är väldigt olika. Jag har klippt allt från 4 månaders bebisar och uppåt. Det beror ju på hur mycket hår de har. Men vanligast är nog runt 1 år ungefär.. Det avgör du själv när du tycker att det är dags. Lycka till!

• tinna

Rose77: Min man har redan klippt Jakob i örat en gång, så han är van

• Bebis i december

Skrev visst fel... Vanligast är att den första klippningen är runt 1-2 år!! Beror ju som sagt på hur mycket hår barnet har!!

• Alveline

Jag tog min son till frisören första gången när han var 5 år.. och det blev så dyrt att jag forfarande klipper honom.. han är 7 år nu. Lillebror är 5 år. Jag har köpt en trimmer och trimmar sönerna samma längd runt hela huvudet. Jag tycker de passar i det Enda gången jag tog honom till frisören var innan dagis fotograferingen. Kort på Leonard 5 år i dyr frisyren finns i bildgalleriet i mitt krypin

Man ska kanske vänta med att ta barnen till frisören tills de är stora nog att sitta stilla i stolen..

• norgesessan

jag tycker du ska prova hos frisör...kolla om nån är barnkunnig...annars anvender jag trimmer till min pojke.....det kan bli lite ensidig, men på honnom ser det bra ut...hadde jag haft en flicka hadde jag inte rört hennes hår...min pojke fick lite vel långt hår innan jag innsåg at han behövde klippas....Jag hadde inte forsökt klippa frisyr själv, men nu kan jag inte det heller..barnen är ofta "snällare" när andra gör det..

• Rose77

Tinna: *s*... usch, men man måste ju prova. Vi får sätta upp Olivia´s hår hela tiden, men det är väl inte en lösningen till er lille gosse..

• tinna

Rose77: Han brukar få ha huckle om håret när vi typ bakar eller leker med lera, annars kladdar han i hela håret. Han har även haft tofsar ibland så han är nog inte helt främmande för idén

• Popsy

Tinna: Hade du bort i närheten så Gärna!!

Många frisörer har speciella stolar för barn o endel till o med att barnet kan få se på videofilm, vet inte om en 1 åring vill kolla så länge, men men...

jag började klippa min bror när jag gick i 3:an, jag klippte han oxå i örat...men han vågade låta mig fortsätta sen dess har jag klippt o trimmat släkt o vänner.

Så prova, kanske bara behöver ta lite till att börja med. Kan inte gå mer än åt skogen o att du får ta honom till frisören efter!!

• tinna

popsy: Jo, jag har ju provat......och det är ju synd att kalla det snyggt.....så ett samtal till frisörerna i byn nästa vecka är nog på sin plats för att se om det är nån som kan tänka sig att klippa en vild 1,5-åring.

Kan förresten passa på att ge ett inte-göra-tips! Förra gången jag skulle klippa Jakob försökte jag komma på ett smart sätt så att han skulle sitta still. Jag gav honom en klubba (helt förkastligt, jag vet) men jag tänkte att det kanske skulle fungera. Det fungerade i ca 10 sekunder, sen undrade han iaf vad mamma gjorde på hans huvud. Det hela slutade med att Jakob hade avklippt hår klistrat runt hela munnen, klubbaklet i hela det kvarvarande håret och att han fräste för han hade fått massa hår i munnen via klubban. Testa alltså inte mitt urdumma knep....

• norgesessan

okey.....det var jobbigt nog med trimmare, jag kan knappt forestella mig att vara smidig med saxen....dom är ju så nyfikna på vad som händer, specialt med en maskin!! Nu har du iallafall provat....annars hadde det ju varit frisören iallafall...

• bozzini

Axel skulle också behöva en klippning. För tillfället har en frisyr som skulle kunna kallas "baby hockey". Kort uppe på hjässan och långt i nacken.

Svar på tråden När kan man ta sitt barn till frisören?