• Ireth of Dorthonion

Vad fick ni göra på eran uppkörning? (B-körkort)

Jag har min uppkörning i morron och undrar lite vad jag ska träna extra mycket på ikväll när jag kör?

Tänkte i alla fall fickparkera lite och backa runt hörn, för det har jag fått veta brukar komma med. Men vad mera? Kan man kugga om man skulle råka åka fel väg? Jag kommer säkert göra det bara för att jag blir så nervös...följa fel skyltar eller något... *S*

• Svar på tråden Vad fick ni göra på eran uppkörning? (B-körkort)
  • Henax

Jag fick köra landsvägskörning samt motorväg, och i villaområde med 30 gräns och mycket enkelriktat.
    Jag fick också fickparkera, starta i backe och köra i flera rondeller (både med och utan rödljusreglering).
    Att kunna följa skyltar är nog viktigt, kallas typ "körning mot bestämt mål".

Försök slappna av (jag vet att det är svårt! Kyss) och ffa LYCKA TILL!!! Glad

• P med W F J

Jag fick göra en innre säkerhetskontroll....typ bara prova bältet och dra i ratten... . Inte hela kontrollen liksom.

Körde lite lantsväg....motorväg....tätort...följa skyltar...backprovet (backa runt korsning)....hm...?. Det var väl det.

Jag gjorde om backprovet då jag kände att jag hamnade för långt ut men jag fixade lappen för det . Bara man är medveten om att det blev lite tokigt så tror jag inte att dom hänger upp sig på det.

Lycka till.

• Ireth of Dorthonion

Okej, tack så mycket för era svar!

Jo jag kan ju följa skyltar så klart...tänkte bara att jag kanske blir nervös så jag kör fel... Hände faktiskt några gånger i början när jag var ovan att körläraren sa tex nästa vänster och jag svängde höger istället... *S*

• KarJac

*säkerhetskontroll-bromsar
    *hegerregel (flera flera gånger)
    *fickparkering i brant nedförsbacke
    *landsväg
    *stora och små rondeller
    *enkelriktat
    *motorväg
    *stadskörning
    *svänga vänster från landsväg
    *följa skyltar

♥Alexander♥Elias♥ KÅRV www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
  • P med W F J
    ....svänger du fel så säg bara att du vänder när du kan .
  • majlinsa

Åker du fel och märker så ska du bara vända och åka rätt.. det blir du inte kuggad för.. Så länge du märker att du åkt fel.. Men när du vänder tänk på att blinka annars kan du bli kuggad för det

• minaänglar

Hej när jag körde upp för körkortet, så hade jag inte bott så länge i den staden så uppkörningsläraren fick visa vägen för mig eftersom jag inte hittade alls. det du ska tänka på är du kan komma få göra kontroll över bilen innan du kör eller efter. så öva på det man vet aldrig vad man får göra. jag fick kolla att allt ljus funkade på bilen med läraren. och titta alltid ordentligt och tydligt när du ska köra över övergångställen och i dödavinkeln annars kan du bli kuggade.

slappna av och Lycka till

• Pink Rose

Jag körde upp på ett ställe som jag inte hade varit på någon längre tid, och jag förklarade det för killen... så att han skulle rätta mig om jag körde fel.
    Men de sitter ju hela tiden och säger; "Vid nästa korsning så tar du höger, och följer den vägen till jag säger annat", eller "Följ skyltarna till ...."

Saker som jag fick göra på min uppkörning; Köra i villaområde, motorväg, landsväg, rondell, start i backe, backa runt ett hörn, vända, och köra över järnvägsspår.

Tiden bara försvinner och försök vara övertydlig i det du gör, annars så kan de påpeka att du inte tittar i speglar ordentligt etc. Men det ska nog gå bra Håller tummarna

• Ireth of Dorthonion

Nä... Eller det gick bra, men jag körde väl lite slarvigt genom en rondell så jag kom lite för långt åt vänster. Kom en lastbil bakom som inte kom förbi. Så jag kuggade. Hoppas jag hinner få ny uppkörningstid innan bebis tittar ut....!

Fick förövrigt köra mot mål MASSOR som jag var så nervös för och dte gick så bra minsann. Så kuggar man på ett slarv typ! Dåligt av mig!

• Henax

Ajdå, va synd! Ledsen Jag kuggade också första gången just pga av fel i rondellkörning!

Hoppas du får en ny tid snart! Och kommer det gå BRA!!! *håller tummarna*Glad

• P med W F J

Det hör till ...de flesta kuggar minst en gång!. Tillhör nog utbildningen .

• Ireth of Dorthonion

*ler* Ja han sa så här "Jag blev förvånad för dte gick så himla bra innan, har ingenting att komentera, och sen gjorde du den där tabben i rondellen, då kan jag verkligen inte godkänna dig tyvärr!" Kunde han inte kringgått det då, var ju bara rent slarv! Vet vänenr som klarat körkortet på mycket värre saker. En kompis tex stannade mitt i vägen på en landsväg när hon skulle göra vänstersväng, var ju bara tur ingen bil kom! Och hon klarade sig!

Men jo, jag klarar det nästa gång...hoppas jag!

Svar på tråden Vad fick ni göra på eran uppkörning? (B-körkort)