• Majs13

Gravid och diklofenak

Hej!

Är ny här, testade positivt i måndags, och det är nu nr 3 som förhoppningsvis är på väg (har en 3 och en 4-åring). Ännu så nytt att jag knappt fattar...Eftersom det inte var helt planerat hade jag inte en tanke på att jag var gravid, även om chansen såklart fanns, och förra veckan när jag fick ett gallstensanfall lyckades jag under ett dygn stoppa i mig 2-3 tabletter diklofenak på 50 mg vardera vilket jag fått smått panik över nu!! Har läst om att NSAID-praparat som hämmar prostaglandinsyntesen kan försvåra implantation av ägget och ge missbildningar, så nu är jag rejält orolig. Tog dem ju just en vecka efter befruktning dessutom.... Dock liten dos under kort tid får man väl säga. Är det någon som vet mer om risker, själva ätit liknande preparat vid denna tidpunkt, pratat med barnmorska eller är insatt i största allmänhet?

• Svar på tråden Gravid och diklofenak
  • 74mamma

Berätta för BM att du tagit tabletterna när du går på inskrivning. Jag vet bara att diklofenak kombinerat med tradolan är inte bra. Jag tror säkert inte att det är någon fara men det är ju skönt att få höra det av BM.

Lycka till och grattis till en ny bebis!

• Majs13

Tack för svar och gratulationer! Tror att det är så att man helt enkelt vet för lite för att säkert säga hur dessa läkemedel kan påverka och som alltid är det ju då bättre att avråda. Men det är troligtvis avhängt dos och användningens längd. I mitt fall bara ett dygn. Ska höra med BM när jag ringer henne om tid. Nyfiken, vilken vecka är du i?

Svar på tråden Gravid och diklofenak