• MariaKsk88

Huvudvärk, yrsel, illamående, svettas... vad kan det vara??

Jag får ofta huvudvärk, blir lite illamående och väldigt yr, och börjar svettas jättemycket.. Det händer ofta på bussar eller tunnelbanan men det håller ibland i sig väldigt länge, förutom att jag svettas, det går i omgångar. Plötsligt svettas jag jättemycket och sedan fryser jag. När jag var gravid ledde det också till att jag svimmade två gånger, en gång i en provhytt (i Turkiet så det var över 40 C) och en annan gång i klassrummet.. Vet någon vad det kan vara? Är det verkligen lågt blodtryck? Och vad kan man göra åt saken?

• Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, illamående, svettas... vad kan det vara??
  • helenagbg

det låter lite som ngt jag får ibland, min läkare säger att det är en form av ångest attack.

• ThisIsMe

Om det händer när du har stått still länge så kan det ju vara lågt blodtryck.

• columnavertebrae

Hej du!

När jag läser din fråga, så vad jag förstår så händer det ofta i kommunala transportmedel, där du lätt kan känna dig instängd? Eller kan det hända vid andra tillfällen också?

Panikångest ger ju liknande symtom, och kommer gärna i sk. låsta situationer. Övrigt så kan det ju vara lågt blodtryck som du har, och då bör du få symtom när du reser dig snabbt, står stilla länge.
    Mot lågt blodtryck är det träning som gäller! och avs. panikångest funkar kognitiv beteendeterapi ypperligt!!

Lycka till!

• MariaKsk88

Tack! Jag tänkte också på något sådant.. jag har fått diagnosen panikångest men i de här situationerna känner jag varken panik, rädsla, att jag är instängd eller någonting sånt.. :/ Så jag vet inte hur KBT skulle kunna fungera eftersom jag inte alls är rädd för att vara i sådana situationer.

När jag har sån här huvudvärk och lägger mig ner så får jag jätteont i huvudet och blir väldigt yr om jag lyfter huvudet lite grann.. Så det kanske är lågt blodtryck trots allt. Men nu t ex är jag yr, jag vet inte varför... Jag har bara varit hemma hela dagen..

Förresten, om det skulle vara en ångestattack, borde det inte gå över då om jag går ut ur bussen/tunnelbanan?

• helenagbg
    MariaKsk88 skrev 2006-09-20 10:17:14 följande:
    Tack! Jag tänkte också på något sådant.. jag har fått diagnosen panikångest men i de här situationerna känner jag varken panik, rädsla, att jag är instängd eller någonting sånt.. :/ Så jag vet inte hur KBT skulle kunna fungera eftersom jag inte alls är rädd för att vara i sådana situationer. När jag har sån här huvudvärk och lägger mig ner så får jag jätteont i huvudet och blir väldigt yr om jag lyfter huvudet lite grann.. Så det kanske är lågt blodtryck trots allt. Men nu t ex är jag yr, jag vet inte varför... Jag har bara varit hemma hela dagen.. Förresten, om det skulle vara en ångestattack, borde det inte gå över då om jag går ut ur bussen/tunnelbanan?
    Jag har precis likadant. Jag har oxå panikångest och när jag får sådana "små attacker" som du pratar om så kan jag själv inte riktigt förstå varför dom kommer.
  • columnavertebrae

Poängen med att få just ångest, är att man inte vet varför. Det är skillnaden på rädsla och ångest. Rädsla är en igenkänd känsla, där man vet varför oron kommer. Vid ångest är det en oro som man inte riktigt kan förklara logiskt.
    Vid lågt blodtryck får man väldigt sällan symtom i liggande, utan det är vid förflyttningar som ofta är snabba som symtomen kommer.

Det behöver inte alltid vara situationer där man har en medveten rädsla just där o då, utan det kan komma som en reaktion efter en tid av psykisk press/stress.

• Pink Rose

Har du ont någonstans i kroppen när det sker? När jag hade min whiplashskada så fick jag allt det du berättar, beroende på vilka nerver som hamnade i kläm.
    Går det över direkt sen eller försvinner det gradvis?

Kanske värt att söka läkare så att du vet om det är fysiskt eller psykiskt som framkallar dina symtom.

• MariaKsk88

Pink Rose: det försvinner gradvis.. Häromdan fick jag huvudvärk på tunnelbanan på eftermiddagen och den var hemsk och gick inte över tills jag somnade på natten. Jag låg ner hela kvällen men var fortfarande yr och jag var också illamående ett tag, men det försvann efter några timmar. Dagen efter mådde jag jättebra igen.

Jag har det iofs väldigt jobbigt just nu.. :( Fick bältros också och det får man tydligen ofta om man har varit stressad och så..

• tuvan4

Jag känner igen dina symptom väldigt väl o jag tror oxå att det är ångest. Jag har fått mina attacker när jag inte alls känt mig illa till mods. Det har varit väldigt konstigt.
    Svettniingarna är ju jättejobbiga. Jag känner mig aldrig fräsch. De kommer när man minst vill ha dem.

Hoppas du mår bättre snart. Lycka till!

• columnavertebrae

Ja, då kan det ju stämma att du har en stressreaktion då du säger att du har det jobbigt just nu.
    Ta hand om dig, lycka till!

• Pink Rose

MariaKsk88
    Ok, jag förstår Det stämmer inte överens med vad som sker om det är nerverna som sitter i kläm eller har problem.
    Så jag tror precis som de andra att de är stressrelaterat. Sköt om dig och jag håller tummarna att det blir bättre snart

Svar på tråden Huvudvärk, yrsel, illamående, svettas... vad kan det vara??