• Joakim DIF

Måla en vägg när bebis är hemma?

Hej

Jag undrar bara om det kan vara skadligt att måla en ca 15x15 cm stor fläck på väggen när man har en bebis på som är en vecka gammal hemma. Finns det någon typ av färg som inte avger skadliga ångor t ex?

Mvh

Joakim

• Svar på tråden Måla en vägg när bebis är hemma?
  • Pappa80

Som jag tror så är det ingen fara... Visst pratas det om att när man kommer hem med en nyfödd så kanske man har målat o tapetserat ett helt rum där man sedan låter barnet sova o andas in alla gifter från klister o målarfärg. Det är ju så pass stor yta och då är det mycket som ska torka. Men eftersom du har en sådan liten yta så ska det nog inte vara något problem. Se till att vädra rummet så efter ett dygn så ska det verkligen inte vara något problem.

• Streamline2007

Hej!

Det finns miljöanpassade färger som är godkända av Astma & Allergiförbundet.

Kolla i din närmsta färgbutik.

Lycka till.

• byström

Beckers t.ex är rekommenderade av Atsma & Allergi förbundet. Vattenburna färger är inte skadliga, så mycket kan jag säga...det är i stort bara vatten som dunstar!
    Jag har gjort en del med min lille hemma, även haft honom på besök på jobbet (jobbar som målare). No problems!

• nassepånken

det var mig en liten vägg

• kontirio

Som byström säger, vattenbaserad väggfärg är inga problem. Dock, alla Beckers färger är inte godkända av Astma & Allergiförbundet, utan bara Elegant (finns som vägg- och takfärg) samt Scotte (också den som vägg- och takfärg). Båda är vattenbaserade. Se ändå till att ha fönstret öppet, inte på grund av lösningsmedel utan på grund av lukten. Vattenbaserade luktar mindre än lösningsmedelsbaserade, men är inte luktfria och konstig lukt kan oroa nya knoddar.

Svar på tråden Måla en vägg när bebis är hemma?