• PeggyLee

Rida in "avlagd" travare??? Går det???

Jag har fått ett erbjudande om att FÅ en 9-årig gammal travare som inte kan gå på banan längre.
    Jag har ingen erfarenhet av travare, men har ridit in alla mina 3 andra hästar själv med gott resultat.
    Nu har jag tyvärr ingen jag kan använda, så jag vill ju gärna ha en häst igen.
    Min fråga är ju då, är det lönt att lägga ner möda på denna häst? Jag gillar att ha mina hästar ganska välskolade o inga "idioter" i tex skog o mark.

Finns det någon här som har mer erfrenhet än jag???

Tack på förhand!
    Mvh Peggy

• Svar på tråden Rida in "avlagd" travare??? Går det???
  • hillson

Jag fick alltid överta min pappas gamla travare förr..Hade inget problem med någon av dom,kanske hade tur..
    En av mina gamla hästar fick jag ta över när han var 12 år,fick en jättefin ridhäst och otroligt snäll.
    Red mycke i skog och mark + att jag hoppade lite med honom..
    Det går att få fina ridhästar om man bara har tålamod..

• veronicaermanbriks

Ja det går.

Det var en bra idé i teorin...
  • Serafine

Har ingen personlig erfarenhet, men jag har en kompis som red in en gammal travare. Det blev ju ingen dresyrhäst, men jag tror att det gick ganska bra. Hur hästen reagerar ute i skogen eller vid trafik beror väl helt på hästen. Vet inte om travare är kännsligare än andra eftersom de haft skygglappar på banan.

Lycka till!

• mogreta

Det finns en som skrivit en bok om att rida in travare, hon är dessutom "djurpratare". Tror att hon heter Carola Lind.

• PeggyLee

Just vad jag tänkte på ja... En travare har väl mest levt sitt liv på banan o inte fått erfarenhet av "livet" utanför den???
    Kollapsar den av skräck när den ser den "riktiga" världen tro?

• Anette m 2st 01

Har en fd travare i vårt stall och han går jättebra som ridhäst (privathäst). Om han har några trix för sig utanför ridbanan vet jag inte men han är supersnäll.

• LJMO

Ja det går. Har själv haft en som ridhäst, samt att jag har ridit andras hästar (fd travare).
    Hade hand om en som gjorde både slutor och framdelsvändnigar så det går.. Mycket beror nog på vad den har för stam. Och hur "het" den är.
    Ta chansen vet ja'.

• PeggyLee

Jo jag hade gärna tagit den chansen...
    Problemet är att jag har tre barn oxå som vill ha uppmärksamhet...

Brukar travare vara heta?

• Virvel

Jag har jobbat med travhästar och både kört och ridit dom. Jag uppfattar inte dom som nervösare än andra typer av ridhästar. Oftast så har dom börjat sina liv utanför travbanorna och blivit vana vid bilar och skogsmiljö.
    Många av dom avlagda travarna red vi "dressyr" på och hoppade med. Det går aldrig att få en travare att röra sig som tex ett halvblod då dom har mycket svårare för att samla sig i galoppen. Galopperar gärna med frambenen och travar bak. En hel del som jag har ridit har också passgångat.
    Ska du ha den för att fritidsrida på så tycker jag absolut att det funkar men för någon seriösare ridning så skulle jag inte välja en travare.
    Lycka till

• PeggyLee

VIrvel: Tack för ett bra svar. Jag hade inte tänkt att
    mer än fritidsrida hästen, men vill ändå skola den så att den inte bär sig "dumt" åt.

Svar på tråden Rida in "avlagd" travare??? Går det???