få bort sötsug!!!
Jag vet att det finns tabletter som tar bort sötsuget, ska finnas på olika hälsokostbutiker.
Nån som vet vad dom heter eller kan tipsa om något annat som hjälper?
Kram
Jag vet att det finns tabletter som tar bort sötsuget, ska finnas på olika hälsokostbutiker.
Nån som vet vad dom heter eller kan tipsa om något annat som hjälper?
Kram
att dricka ett stort glas vatten och borsta tänderna brukar hjälpa.
krom tar bort sötsuget!! finns nog på hälsokost
Suck jag har oxå tänkt försöka bli av med mitt otroliga sug efter sötsaker. Svårt som tusan! Har ätit kakor och godis jämt, men dom senaste två dagarna har jag lyckats hålla mig ifrån det under dagarna iaf. Har tillåtit mig att äta något på kvällen. Svårt som tusan, men jag har lyckats. Istället har jag ätit frukt och druckit vatten. Första dagen gick jag runt och tänkte på hur gott det varit med en hel Alladin ask. Men idag, tredje dagen, så känns det lite lättare faktiskt. Kommer aldrig att bli av med mitt sötsug men hoppas kunna minska det.
När suget kommer så ät mat! Suget beror ju på att du egentligen behöver nått i näringsväg. Så ät dig ur det!
Jag har faktiskt börjat vara duktig och försöker att hålla mig ifrån söt-plockgodis i veckorna.
Bara äta godispåsar i helgen (förut har jag ätit i veckorna också!)
Har märkt följande mönster hos mig själv:
På MÅNDAGEN och TISDAGEN är suget störst, DÅ tillåter jag mig sånt som INTE är RIKTIGT sötgodis (som tex lakrits, sega råttor och skumgodis ),
istället får jag äta lite kakor, kanske lite choklad eller glass möjligtvis,
eftersom jag inte tycker om detta, lika mycket, så äter jag det bara lite,...sen avtar suget, när veckan går.
Sen är det helg, och då får jag äta igen!
(Funkar bäst för mig!
Att avvänja vill säga.
Tillåta sig LITE av sånt som man inte tycker är jättegott och sen äter man inget alls.
Men jag vill gärna äta igen!
Det FÅR inte GÅ till överdrift för min del!!
(då riskerar man att bli fixerad!)
Testa krom-tabletter som miss marjarp skriver. Jag har tänkt köpa det för mitt sug men kom på att hälsokostgrejer inte brukar vara okej som gravid.
grönt te. (Liptons lös-te med citussmak och lite mjölk i.. )
Ha ha hastakvasta jag kanske ska köra en omvänd variant av din taktik. Jag älskar choklad och kakor men är inte alls lika förtjust i lakrits, sega råttor och skumgodisar.
Chicadora, hjälper grönt te mot sånt?
Det enda som har hjälpt mig är att avgifta kroppen helt ifrån socker. Himla jobbigt när abstinesen sätter in, men efter några veckor så har jag inget begär av socker eller tycker att det smakar gott.
Pink Rose: Socker vill jag sluta helt med!!!
Det är så svårt när man verkligen inte har nån "jävlar annama" och verkligen inte kan låta bli. Men idag när jag handlade så kom jag hem med nötter istället för den vanliga chokladkakan och cocacolan...
Jag kan inte leva utan socker. Har tre bitar i mitt te varje dag!
Zweet
Vad duktig du är Ett steg i rätt riktning alla fall
Det är skitsvårt de två första veckorna för kroppen gör allt för att du ska ta socker. Och det är enormt svårt att stå i emot när det är som värst. Men det går Jag lovar, men som sagt: skitjobbigt är det.
Zweet: Det är dom små förändringarna som ger långsiktiga resultat. Börja med att hålla dig till lördagsgodis. Övriga dagar ser du till att ha frukt hemma, äpplen, päron, apelsiner - innehåller lite socker. Vindruvor innehåller ju mera, kanske är det bättre att börja med, för då får du i dig lite mera socker. Sen kan du övergå till äpplen mm.
Grönt te hjälpte mig. Det är inte så gott de första 2-3 kopparna, men sen var man FAST! Då var det DET man längtade efter!!
Ha dietorelle till hands i väskan, bilen, skafferiet osv. Då vet du att du alltid har det när suget sätter in och du står vid godishyllan.. stoppa en dietorelle i munnen när du går in i affären så har du stillat suget tills du handlat klart.
Utan vilja går det inte. Men även vilja att ersätta sockret med bättre saker funkar. Håll fast vid ditt lördagsgodis. Unna dig verkligen det i början. Sen när du vant dig av vid att bara äta det en gång i veckan, satsa på att ersätta lördagsgodiset med någonting annat. T ex fruktsallad, dietorelle, nån smalvariant av chokladpudding, lite nötter.. popcorn poppade i jättelite fett ( kastrull) och till slut kommer du inte förknippa lördag med godis heller.
Jag kan tillägga att jag åt godis, wienerbröd, kvällsmackor mm VARJE DAG. Kom in i riktigt dåliga banor men efter min son föddes tog jag tag i det.
* grönt te
* dietorelle
* alltid frukt hemma
* mycket vilja (och märk att du mår mkt bättre också!)
* LÖRDAGSgodis
Nu tycker jag godis är gott. Äter det kanske 2 gånger i månaden. Men allra godast är en kopp grönt te och ett rött krispigt äpple.. HELT ÄRLIGT. Hoppas du kommer på rätt bana du också!!
Glöm inte motionen, för den ökar välmåendet och motivationen den med. En liten promenad varje dag gör susen.
Pink Rose: Svårt som satan, speciellt med när man har en man som smaskar i sig för jämnan.
Ska prova kromtabletterna. Prova kan man ju alltid göra (inte allt dock)
Zweet:.. kanske bra att be din man sluta smaska i några veckor framöver. För om 2 veckor kommer det värsta suget vara borta och du kommer inte längre dras mot det han äter och "samäta". Välj då dina alternativ istället.
Jo.. det sista. När du köper godis. Köp mindre än vanligt. ta bara några sorter. Du ska se att du är nöjd efter några chokladbitar och inte vill ha så mkt mer (resten går ju i av bara farten).
Jag är en riktig godisråtta som druckit 1-1½ liter cola per dag väldigt länge.
Bestämde mig på riktigt att ta tag i vikten o sötsugen.
Så fort jag började äta regelbundet och bra mat har jag inte sett röken av nåt sötsug.
Har helt ärligt inte varit sötsugen en enda gång på snart 4 veckor - bara man ser till att hålla mattider o äta mellanmål så går det.
Det är ju blodsockernivån som behöver hållas på en jämn linje.
Och att dricka mycket vatten är väldans bra.
Annars brukar väl krom som de andra här säger hjälpa bra.