• Barn o Katt Mamma

HJÄLP!!! Inga merjeriprodukter pga mjölkallergi!!!

Som sagt lillungen är (utredd) mjölkallergiker och eftersom jag ammar så ´´inga mejeriprodukter för mej heller´´!!!!

Så, snälla ni, som kan hjälpa mig med vad man kan ersätta med, gällande alla dygnets måltider......skriv!!!!!!!

Det var ju inte så jättegött att hälla juice på gröten!!!

TIPS!!!! RÅD!!! INFO!!!! EX!!!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Inga merjeriprodukter pga mjölkallergi!!!
  • Hannah76

Havremjölk är gott, sojamjölk kan man vänja sig vid.. Be en dietist om råd, det finns lactos i saker man inte tänker på.

• Amorella

Sojamjölk kan man gärna vara lite försiktig med eftersom soja och mjölkproteinallergi hänger ihop. Men det finns en massa olika havreprodukter, tex. ICAs Solhavre havremjölk. Det finns yoghurt, vaniljsås, mjölk - ja, det mesta! Det jobbigaste är väl att lusläsa alla ingredienser när man köper halvfabrikat. Delicatobollar är mjölkfria och sedan tror jag faktiskt att ICAs leverpastej i bit är mjölkfri. 
    Tänk på att du måste äta kalktabletter om du ammar och äter mjölkfritt - viktigt viktigt!

• Kajak

En fråga.
    Ska det vara helt utan mjölk eller får du dricka/äta det som innehåll tex mjölksyra eller vessla m.m...
    då får du tänka på att kod E270 betyder mjölksyra det finns även i godis...

• Eliama

Till gröt, flingor etc kan man använda rismjölk, havremjölk eller sojamjölk. Finns i kyldisken i många affärer. Prova dig fram till vad du tycker är godast.

Till vanlig matlagning om du vill ha alternativ till matlagningsgrädde är Oatlys iMat helt OK. Den använder vi ofta till grytor, såser o dyl.

Mjölkfria margariner finns det flera att välja på, både till smörgås, till bakning och i flytande variant.

Är du sötsugen finns flera alternativ, t ex Oatlys vaniljsås som är helt OK att ha mellan tårtbottnar, till fruktsallad o dyl. Man kan också köpa mjölkfri soja- eller havreglass. Oatly och Tofuline gör sådana. Oatly har även en färdig pannkakssmet.

Det finns massor av bra produkter men dt gäller att veta vad man ska kolla efter. Säger som Hanna76 - be att få kontakt med en dietist som kan gå igenom allt noga med dig. Det är en djungel i början. Lycka till!

• Eliama

Mjölksyra (E270) är OK, det innehåller inget mjölkprotein, däremot ska man akta sig för kasein, vassle, laktos mm.

• Lilla Prussiluskan

för tydlighetens skull: mjölksyra är innehåller INTE mjölkprotein.

• Eliama

När det gäller mjölkallergi behöver man aldrig oroa sig över E-beteckningar, dessa ämnen innehåller inte mjölkprotein.

• Kajak

lilla Prussiluskan..

Ja jag vet det men jag har jobbat med en barn som får inte äta nåt med mjölk i även mjölksyra.
    Så därför vet jag om E270.

• Machapuchare

Jag rekommenderar blåbärssoppa eller liknande på gröten (istället för juice :) ).

Flytande mjölkfritt margarin är en höjdare att ha hemma när man har en liten mjlölkallergiker. Att steka i, baka med, ha på mackan och hälla i barnets mat när han/hon börjar äta annat än modersmjölk.

Våran lille son är nu fri från sin mjölkallergi, han är 14 månader.

• Barn o Katt Mamma

Åhhh......så många svar.....tusen tack, snälla ni alla!!!

Kikar bara in en snabbis nu för gullungarna mina ska sussa,
    men i morgon ska jag lusläsa varje bokstav ni skrivit!!!

Vet ni, det känns faktiskt lite lättare med erat stöd och kunskap.

Svar på tråden HJÄLP!!! Inga merjeriprodukter pga mjölkallergi!!!