• Mini78

Nya vänner i vuxen ålder? Hur gör man? =)

Hej på er! Jag vet inte om mitt inlägg passar under denna kategorin men jag hittade ingen bättre så jag kör vidare.. =)

Jag har under hela min uppväxt haft gott om kompisar och vänner, några riktigt nära som man kunde dela allt med. När jag började studera flyttade man på sig och fick nya lika fina vänner. Nu har jag flyttat igen och i arbetslivet (är nu 26 förresten) har man också funnit en hel del trevliga och roliga människor. Men de där nära relationerna och vännerna som man fikade med och shoppade tillsammans med och skvallrade med och lyssnade på och och.. ja ni vet säkert... =)
    Hittar man sådana relationer i vuxen ålder på ett nytt ställe om man jobbar mycket och inte har några barn ännu?? Arbetskamraterna är ju underbara med relationen med dem känns ändå lite ytligare på något vis..

Är det någon som känner igen sig?

Jag har aldrig haft svårt att knyta kontakter, uppfattas som glad och trevlig och vet att jag är en bra lyssnare etc. Men är man relativt nyinflyttad så känns det som om alla man presenteras för är "upptagna" på något vis.... Det är svårt att förklara men hur träffar man riktiga vänner nuförtiden? (de man hade är utspridda över halva Sverige juh.. och ca 30 mil härifrån..)

Hur gör man?? =) Har ni några bra tips?

Mini

• Svar på tråden Nya vänner i vuxen ålder? Hur gör man? =)
  • JsN

Det kommer... *ler* Fast inte på samma vis... Och det kan ta tid.

Är det någon på jobbet som du skulle kunna tänka dig att bli närmare vän med? Gå med i någon förening? Andra intressen?

Man måste våga föreslå att hitta på saker. Man får inte tänka att den personen har redan vänner h*n behöver inte fler.

• Snoffsan

Jag har träffat många nya bra vänner här genom att gå på fika träfferna. Träffade även tjejer på Bröllopstorget som jag hängde på tidigare. Då träffar man även tjejer som är i samma livssituation lättare.
    Ett jättebra alternativ tycker jag.

• petrusjka

Är det mig du beskriver? Med undantag för några avstånd och vår ålder(om 78 är din ålder) så är det där jag!

Jag har fortfarande kvar mina goda vänner från gymnasiet och universitetet, och några kollegor från tidigare jobb, men jag saknade verkligen kontakt med lite NYA vuxna människor. Någon man får börja OM med, någon som inte vet allt man gjort, alla pojkvänner man haft, alla resor, jobb och uppdrag man jobbat sig igenom!

Jag har hittat minst en här! En riktig person som ger så himla mycket inspiration och idéer, en stark och rolig tjej som har fullt upp med kul jobb och inspirerande aktiviteter vid sidan om ett helt normalt samboliv. Några mail, lite fika och påhitt och det är en ljus och kravfri relation som bara ger!

Så börja här, kolla in vilka som har samma/liknande/ helt olika värderingar och vilka du blir nyfiken på. Det är många som är i samma situation som du! Man står och gräver i sina gamla relationer som kanske till slut tar mer energi än de ger. Det är ju väldigt utmattande i längden.

Stor kram P!

• Mini78

Det är precis så jag känner som P skrev! Att de relationer man har från gymnasiet/universitet/tidigare jobb nästan tar mer energi än vad de ger... och det är ju jättesynd!

Jodå här på mitt nya jobb finns några riktigt trevliga och vi har hur kul som helst på jobbet, men har inte träffats utanför jobbet annat än att vi har tränat tillsammans.

Tack för era tips!

• Anonym

Hej!

Håller med till 110%!!!

Anledningen till att det är så svårt är pga den dyyyyrbara tiden som alla värnar om. Jag kan tänka mig att detta blir ännu mer påtagligt i storstäder där många pendlar varje dag och "slösar" många timmar varje vecka.
    Det är svårt att hitta tjejkompisar, men lite lättare att hitta andra par att umgås med, det är min erfarenhet. Men parmiddagar kan ju aldrig ersätta ett fnittrigt tjejsamtal eller en liten shoppingrunda med kvinnligt smakråd!

Det par vi umgåtts mest med senaste åren har nu fått barn vilket naturligtvis har resulterat i mindre umgänge, och när vi väl ses är det ju inte som förut.

Jaha, det verkar inte som om jag har några råd att ge dig, däremot ska du veta att du inte är ensam om detta.

Stor kram från mig!

• aprilbarn

När jag bytte stad fick jag en nära vän genom mitt sommarjobb. Vi var få och ingen kände någon sedan innan.

Har du något intresse som du kanske vill ge lite mer tid, anmäl dig till en kurs kanske...

Sätt upp en lapp i träningslokalen om du vill ha någon att t ex springa med.

Gå på föredrag, där är ni flera med samma intressen.

Sätt in en annons i tidning el på nätet.

Men jag tror att det ofta är genom jobb eller barn som man får nya vänner. Föreslå dina närmsta kollegor att ni t ex ska gå ut och bowla och ta en öl kanske... Bjud hem några på middag eller drinkar innan ni går vidare. Sitter man i mindre sällskap så kan det vara lättare att utveckla en närmare relation.

Lycka till!! Jag vet precis hur det är. Man behöver vekrligen de där nära vännerna ibland!

• Zizzla

Jag känner precis likadant!

Jag har tappat vänner genom åren, bl. a har jag spenderat lite tid utomlands och vi växte ifrån varandra. Dom flesta skaffade barn och förhållande tidigt medans jag pysslade med annat.
    Har ingen nära vän att dela allt med, fika med, prata strunt och skratta ihop med. Kommer säkert, hoppas jag träffa nya vänner nu när jag får barn, men då ska det ju vara för att vi gillar varandra och inte för att vi har barn som vi ska umgås.
    Tycker själv att jag är en lätt person att umgås med, social och öppen. Men det är JÄTTESVÅRT att träffa nya vänner i vuxen ålder!

• Nettiss

Hej!

Detta känner jag definitivt igen!
    Kan berätta att jag flyttade ifrån en storstad och hamnade i en liten småstad pga kärleken men var hittar man dessa vänner?
    Jag har kvar en del från min studietid, men det är som du säger många mil i mellan oss.
    Tro mig jag har försökt med alla möjliga knep att finna nya bekantskaper men det är inte lätt att komma in i en liten stad där alla känner alla.

Kram!

• melvin

Man kan nästan tro att det är jag som skrivit detta inlägg. Jag kommer 40 mil från där jag bor nu. Har bott här i 4 år och "bara" fått en kompis (om man nu kan kalla det vänskap???)

Jag vet inte heller hur man får kontakt med alla dessa upptagna personer. Jag har försökt, har aldrig förrut haft detta problem och kunde inte i min vildaste fantasi drömma om att jag skulle få svårt att träffa nya kompisar

Svar på tråden Nya vänner i vuxen ålder? Hur gör man? =)