• mini79

bälte för gravida?

Har hört att det finns någon specialare som man ska sätta på bilbältet när man är gravid. Syftet är att inte bilbältet ska trycka på bebisen vid en krock.
    Någon som vet var man kan köpa ett sånt bälte och när det ska börja användas?

• Svar på tråden bälte för gravida?
  • AnnaGBG

I babybutiker kan du köpa det. Men enligt NTF så är det mer en bekvämlighetsgrej än för säkerhetens skull.

• Rockmama

Jag har ett sådant bälte, som jag köpte förra graviditeten. Är nu i v. 16 och har inte börjat använda det ännu. Det finns flera varianter. Jag köpte ett som heter BabySafe och jag köpte det på Babyproffsen. Det är en dyna man sitter på med en rem i båda främre hörnen som man fäster runt nedre bältet, så att det ligger ner mot knät istället för över magen. Det finns en annan variant med en rem i mitten, så man har det mellan benen istället (dumt om man ofta har kjol).

Det var ganska dyrt och egentligen helt onödigt. Vid en krock så hjälper det troligtvist inte ändå, men kanske vid en kraftig inbromsning. Jag använde det mest av bekämlighetsskäl. Jag gillade inte när bältet spände över magen.

• AnnaGBG
    Hur skyddas gravida bäst i bil?
    Hur skyddas gravida bäst i bil?

Jag har sett att det finns särskilda bälten för gravida - BeSafe Gravid. Vad anser NTF dessa? Finns andra produkter på marknaden som justerar bilbältet för gravida kvinnor? Kan gravidbältet vara farligt?
    Svar:
    Gravida skyddas bäst med att använda bilbältet på rätt sätt. Tänk på att höftdelen av bältet ska sitta under magen ner mot låren. Har ni krockkudde i bilen? I så fall är det inte bra att sitta för nära den. På passagerarplatsen fram kan man skjuta tillbaka bilsätet så långt det går. Det är lite svårare om man måste köra.

Mammabälten är en komfortdetalj. Det finns inga krav, vilket medför att de inte kan provas och därmed inte heller godkännas. Men det betyder inte att de är förbjudna. VTI (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut) har tittat på mammabälten och konstaterat att de inte påverkar bältet vid en kollision. De är effektlösa, vilket i detta fall är bra, de förstör inte det ordinarie bältets funktion.

Tidigare fanns också Mammas magbälte, men oss veterligen är idag BeSafe Gravid ensam på marknaden. BeSafe Gravid marknadsförs i Sverige av HTS, en Norsk firma.

Jan Wenäll på VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet) som gör de svenska testerna på bilbarnstolar säger så här om BeSafe:

Produkten Mammas magbälte eller Be-Safe gravid är tänkt att hålla ned höftbandet från magen så att inte ett obehagligt tryck uppstår mot foster eller blåsa. Viss nytta kan det kanske också sägas vara att bältet ligger lågt ned på magen, ända ned mot låren. Tyvärr saluförs produkten ofta som en krocksäkerhetsdetalj. Men det ganska mjuka resårbandet kan ALDRIG motstå det enorma krafter som uppstår i en kollision, så redan vid en häftig inbromsning sträcks nog höftbandet upp mot magen. Jag kan sträcka mig så pass långt att det främjar säkerheten att använda magbältet OM vi därigenom kan få gravida att använda bälte. Men någon direkt nytta i själva kollisionen gör det inte.

Man kan vända på frågan. Är magbältet farligt? Skall man påverka utprovade säkerhetssystem? Jag brukar vara kritisk till allt som sätts på ett bälte. Men magbältet påverkar inte bilbältet alls, så jag kan anse att det är fritt fram att använda det som en komforthöjande detalj.

Varje gång som jag kommenterar magbältena får jag starka reaktioner från tillverkarna, de vill gärna hävda att det är en säkerhetsdetalj. Det kan tyckas vara en lek med ord, jag tycker dock inte att det är en säkerhetsdetalj eftersom den i sig inte påverkar krockresultatet, men den kan påverka ett beteende hos de som annars inte använder bälte.
    (FrågeID: 34
Svar på tråden bälte för gravida?