• KenZo

Vad räknas som stenfrukter?

Har hört att man ska undvika stenfrukter när man ammar, men vilka frukter är stenfrukter?

Stämmer det?

• Svar på tråden Vad räknas som stenfrukter?
  • norgesessan

jag tror det är alla frukter med en stor sten i midten, istället for frö..nektarin tileksempel....äpple tror jag inte reknas som stenfrukt...dom har inte stenar, men frön....en nektarin har inte precis ett frö....det är vad jag tror, nån annan som kanske vet?

• Marlene

man behöver bara undvika saker om barnet reagerar på dom. De enda du inte FÅR äta är insjöfisk allt annat måste man prova sig fram med. De kan reagera på popcorn, färskpotatis, kryddor, lök ja typ allt du kan reagera på men det vet man inte i förväg. Min son har bara reagerat på färskpotatis.

• Themis

Det är ju ett råd i högen att testa om ditt barn får magknip/gaser. Alla barn reagerar inte på det, och det har ju också med mängden att göra.

Stenfrukter är frukter med en enda stor kärna i mitten, som plommon, persika, aprikos, körsbär.

• Vitsippa

Möjligtvis är det nötter och jordnötter man avråder ifrån, åtminstone om man har allergier i familjen.

Svar på tråden Vad räknas som stenfrukter?