• NennasuS

Tål katt & hund, men ej marsvin?

Någon som tål hund och katt men är allergiska mot marsvin`?
    Vi har skaffat ( eller rättare sagt stvydottern) ett marsvin för några veckor sedan och nu har jag som aldrig reagerat mot ngt fått allergiska utslag. Trodde aldrig att JAG skulle vara allergisk mot pälsdjur.

Fast det kan ju vara ngt annat!

• Svar på tråden Tål katt & hund, men ej marsvin?
  • 3 hjärtan

det skulle kunna vara höet du är allegrisk mot... jag är väldigt höallergisk, så jag kunde inte ha djur som skulle ha hö.

men sen kan man ju vara allergisk mot ett djur, men inte ett annat. men höet var det som ploppade upp först i mitt huvud när jag läste.

• Tussan05

Det är ju så att alla djur är olika. En kattallergiker kan tåla hund osv. Kanske är du allergisk mor just marsvin...

Eller som Mrs FTM skriver kan det ju vara något som marsvinet har i sin bur, tex höet eller spånet.

• NennasuS

Jo, jag har oxo tänkt på höet. Bara så tråkigt för styvdotterns skull. Hon var ju så glad över marsvinet. Men det hjälps inte tyvärr. Nåja, jag har varit och lämnat prover idag, så få se om det visar ngt.

• Koff

En vän till mig hade marsvin när hon var liten men nu är hon extremt allergisk. Men hon är inte hundallergiker, har t.o.m. egen hund.

• NennasuS

Koff: Ok, ja jag har hört att det kan vända...

• MalinI

Är du allergisk mot häst?

Har hört några som är allergisk mot både häst och marsvin nämligen å inget annat.

• penni

Jag tål hundar o katter o hästar o kaniner..men INTE marsvin.. så det går..

* mamma till max 050702 *
  • Odella

Tror också att det handlar om höet. Jag är allergisk mot timotejet som finns i hö och får stora, kliande utslag på kroppen.

• NennasuS

MalinI :
    Jag har ridit när jag gick i 5:an då var jag inte allergisk mot häst iaf! Men det kan ju ha ändrats.

Penni: Ok. Då vet jag.

Odella: Har massor med utslag nu, men mest i hårbotten, halsen och kring öronen. Mycket möjligt att det är höet.

Hursomhelst är det väl bäst att göra sig av med marsvinet, eftersom hö eller inte så kan man ju inte ha marsvin och inte hö. Stackarn kan ju inte svälta...

Gör inte mig så jättemycket, men lillan lär ju va lessen.

• Zaria

Tycker också det låter som det är höet du reagerar på, får hemska utslag av hö, av djur mest kliar det i näsan och ögonen.

Annars kan man vara allergisk mot olika djurslag, jag fick konstaterat när jag var 10 år att jag var allergisk mot gnagare (hade kaniner)

När jag var 18 skaffade jag marsvin och det gick jättebra, skaffade även råttor och hamster vilket också funkade, men kaniner funkar INTE, de känner jag av på en gång...

• Zenobia

Du har ingen allergi mot nötter osv? Jag fick allergi när ja fick hem mina marsvin. Trodde det var marsvinen men det vissade sig vara deras torrfoder. Dom åt råa jordnötter nåt som ja absolut inte tålde.

• NennasuS

Nej jag är nog inte allergisk mot nötter, äter jämt det själv av olika slag. *mums*
    Nåja nu ska svinet bort, så få se hur det går.

• Mysterious

Har ni sågspån i botten så kan det vara det.. Testa med pellets från djuraffären först innan ni gör av med marsvinet.. Själv är jag allergisk mot spån och det funkar med pellets..

Nothing else matters...
  • NennasuS

Mysterious:
    Nej, vi har inte spån, utan sån där *Toa-Lätt* eller vad det heter. Är väl någon slags kattströ egetngligen. Ser ut att vara i typ papp eller nåt.

Vi ska låta marsvinet vara hos styvdotterns mamma i en vecka, så får vi se. Trots att hon är livrädd för gnagare. Iaf tills jag fått provsvaren.

• mmian

jag är allergisk mot marsvin, kanin, fågel. Alla andra djur går  bra

Kärlekssemester 061107-061128
  • NennasuS

Ok. Nu är detta marsvin ute ur huset, så får se om det blir bra nu. Eller om det är ngt annat som orsakat mina besvär! Och nästa vecka får jag provsvaren.

Svar på tråden Tål katt & hund, men ej marsvin?