• Jennie Brunflo

Efterlysning: Fungerande pepparkakshusdeg

Det är ju läge för all julplanering, så nu efterlyser jag pepparkaksdeg till peppakakshus som funkar.

Den vi hade sist flöt ju ut fast det var "specialdeg till hus.

Vanlig pepparkaksdeg flyter verkligen ut.

Någon som har ett superrecept?

Medan ni funderar kan ni kolla Aiwendils pepparkaksslott i hennes galleri! (Fast hon har inte haft något med degtillverkning att göra, säger hon.)

• Svar på tråden Efterlysning: Fungerande pepparkakshusdeg
  • lata kocken Johanna

eh jag brukar skära kanterna när de kommer ur ugnen och fortfarande är mjuka...

och skrä ut formen direkt på plåten innan det gräddas....

om jag inte minns fel så kan man köra på en vanlig deg men med extra mjöl ( så den blir äcklig )

• Glad i hågen

Jag har ett superrecept hemma, ska ta med och skriva in det här nästa vecka. Det är en ganska seg deg som är beydligt stadigare än vanlig kakdeg. Det är mer mjöl i den tror jag, så den är inte lika god att äta. Och så blir det ganska tjocka grejer det man skär ut i den. Men som sagt, hållbar, håller formen och så.

Återkommer!

PS. Pepparkakshuset är ju halva julnöjet!

• april

Jag ska försöka leta fram receptet på degen men är rädd att recepten ligger tillsamans med ritningarna i källaren, men kolla mitt första pepparkaksbygge i mitt bildgalleri det bakade jag med deg från rutiga kokboken. Men med åren har jag utvecklat en del kanske du får lite inspiration iallafall..

• april

Har rensat i källaren idag så här kommer receptet:

150 gr smör
    5 dl socker
    2 dl sirap
    2 dl vatten
    1 msk kanel
    1 msk ingefära
    1 msk nejlikor
    1 msk bikarbonat
    1,7 liter vetemjöl

Smält smöret i en kastrull. Rör samman, smör, socker, sirap och vatten. Tillsätt kryddor och bikarbonaten. Arbeta in mjölet, häll sedan ut degen på bakbordet och knåda tills den känns smidig, det vill säga tills den känns lätt att arbeta med. Låt degen vila över natten i kylskåpet.

Grädda i ca 250 grader när de har blivit lagom bruna så är de klara svårt att säga exakt tid då olika stora bitar tar olika lång tid. Ett tips är att försöka grädda lika stora bitar tillsammans. Om man gräddar små och stora tillsammans är det lätt att de stora inte blir klara, eller så blir de små brända.

Ett tips när du ska skära ut delar är att när du kavlat ut degen lägga den på bakplåtspapper och sen skära, dra sedan över bakplåtspappret på plåten försiktigt då slipper man att bitarna blir sneda. När man sedan ska sätta ihop huset så är det bra att ha ett rivjärn som man kan hyvla lite försiktigt med om någon bit inte passar så bra..

Lycka till!

• april

Puffar lite vet inte om trådstartaren hunnit se receptet än

• BaraPyssel

Trots att jag är bagare så använder jag ibland "köpedeg". Mitt senaste hus var i sådan deg och det blev jättebra. Annars tar jag vilket recept som helst. Tänk på att degen ska vara kall och att kavla den lite tjockare än vanligt. Alltså lite lägre temperatur i ugnen än vad ni brukar, så den blir genombakad. Har bild i mitt galleri om ni vill se. Kanske lite svårt att se hur stort, men ca 40-50 cm högt.

//Joanna

• proppen

Puffar och säger att guuud vad skoj med pepparkakshus-pyssel...det ska jag göra i år!
    Tänker prova aprils recept på degen...

• Znitan

Vi kör på den färdigköpta "vanliga" på rulle. Den brukar fungera bra. Jag brukar alltid omskära kanterna lite för hur det än är så jäser ju degen i ugnen. För att få perfekta kanter så lägger man på formarna direkt när kakan kommer ur ugnen och efterskär medan den fortfarande är varm. Då får du perfekta kanter och kakan spricker inte. Men det är lite bråtton - den svalnar fort. Grädda därför inte så många delar åt gången.

• Jennie Brunflo

Gissa vad jag gjort nu?

Jag har gjort pepparkaksdeg! *jublar*

• vadskajaghetadå

jag brukar köpa färdigt pepparkakshus..HAHAHA

vad slappt..men man får ju limma ihop det & sånt allafall själv

• Labolinaa

Jennie

Enklaste sättet att fixa ett hus; köp ett på Jamtlis julmarknad.

• Jennie Brunflo

Men hallå.......75% av nöjet är ju att baka och dekorera huset......25% att ha det framme.....0% att krascha och äta det.

• vadskajaghetadå

att baka det är inte så roligt
    bara om man vill ha ett speciellt hus..tycker formerna är helt OK, det roliga tycker jag är att dekorera det...

man måste väl hålla på & mäta & göra mallar o grejer

• Jennie Brunflo

Sannispannisen:

JAAA och det är verkligen en del av nöjet!
    Det är ju superkul!

• vadskajaghetadå

hur många tror att aiwendil köpt färdiga plattor räcker upp en hand?

• Themis

Joanna, ditt hus är jättefint!

En fråga till då: Sätter ni ihop huset med smält socker eller brukar ni använda annat "lim"? För det är det smälta sockret som är en bitch att hantera tycker jag.

Jag hade gärna använt universallim men sambon envisas med att huset ska gå att äta upp. Själv vill jag bara dekorera det juh, tycker inte det är så gott att äta efter tre veckors dammsamlande.

• vadskajaghetadå

jag kör med det satans sockret

• BaraPyssel

Jag sätter ihop mina hus med kristyr, florsocker, äggvita och en droppe ättikssprit för glansens skull.
    //Joanna

Svar på tråden Efterlysning: Fungerande pepparkakshusdeg