• kalmar brud

Avbetalning på Ikea

Hejsan!!!

Vet någon hur det funkar med avbetalning på Ikea...???
    Måste man lägga en stor summa när man köper soffan eller lägger man bara en liten summa...???

Vi har tänkt köpa en ny soffa men vet inte om vi ska slänga upp alla pengar på engång eller om vi ska ta avbetalning...
    Det är ganska dåligt med ekonomin när jag är mammaledig och sambon pluggar...
  • Svar på tråden Avbetalning på Ikea
  • E l l a

Vi har tidigare tagit möbler på avbetalning på Ikea, samt har en gång också gjort ett kontantuttag på den kredit vi haft där. Man ansöker ju om ett kort med en viss kredit, tex 6000 kr. Då du fått den beviljad så är det bara att åka till Ikea, välja vad det nu är du vill ha och lämna kortet i kassan när du betalar. De drar ju av hela summan där (man kan dela upp det så du betalar en del kontant), och sedan efter cirka en månad får du ett inbetalningskort hem där du då kan börja avbetala krediten. När vi tog grejer för runt 6000 kr var den lägsta summan runt 200 kr man skulle betala per månad, men man kan ju betala 1000 kr eller tom hela summan på en gång - det gör man som man vill. Vill man så kan man också göra ett kontant uttag på sin kredit, tex ta ut 6000 kr i kontanter (man får hemskickat en uttagsavi) och avbetalningen fungerar på samma sätt.

• E l l a

Japp, där finns blanketter för utskrift men man måste skriva ut den och skriva på den för skickan in pga att de vill ju ha ens namnteckning. Annars kan man söka det på plats där med.

• Megalomania

puh, mitt värsta missbruk... Ikeakrediten... Hemlis

• Marvinna

Har för mig att man har 3 måndader på sig att betala tillbaka det man har handlat för innan man får börja betala ränta på pengarna. Men jag antar att den räntefria tiden beror på hur hög kredit du har.

Jag har 7000 i kredit och skall betala minst 210kr i månaden.

• E l l a

Sedan beror det på hur gammal man är, jag har för mig att man har 6 månaders räntefritt om man är under 26 år eller något sådant - allt står om de olika krediterna på deras sida i alla fall.

• Nika75

Man kan ansöka om kredit i butiken, så var det i alla fall för mig när jag gjorde det för ett par år sedan. De faxar papprena och gör kreditupplysning direkt. Första månaden är alltid räntefri tror jag. Med andra ord behöver man inte betala någonting i kassan, och om man betalar allt nästkommande månad kostar det inget extra förutom uppläggningsavgiften. Sedan är det dock en del ränta så mitt tips är att betala av allting ganska snabbt...

• kalmar brud
    TACK FÖR ALLA SVAR!!!

OKej, vi kanske skulle ta oss en tripp till Ikea och snacka lite med dom. Så man får reda på om man får pengarna på engång då alltså...???
  • kalmar brud

Hur skriver man som årsinkomst när man är hemma med sonen och tar ut föräldrapenning??? Skriver man den som man uppgav till försäkringskassan elelr??

• kalmar brud

Om man åker till Ikea och söker om avbetalning, får man det på engång då eller???

• 3 barns mor

Ja jag fick avbetalning med en gång går snabbare om man ansöker hos dom direkt dom ringer till ikanobanken som har hand om avbetalningarna.

• kalmar brud

Tack för tipset om att åka till Ikea och söka kredit... Det gick ju på bara 10 minuter, kanon var det...
    men det papperet som man fick, det tar man bara med sig då när man ska handla???

• Nika75

Vad menar du för papper? Fick du inte ett tillfälligt kort? När jag ansökte om kredit på IKEA fick jag ett litet papperskort jag kunde använda tills det riktiga kreditkortet kom med posten...

• bulen

Kanske försent, men tänk på att räntan där är väldigt hög! Jag betalar 500:- i månaden men det känns aldrig som att skulden minskar!

• kalmar brud

Nej nej... Jaf är unde 26 år och betalar jag av inom 6 månader så blir det ingen ränta och skit...

Svar på tråden Avbetalning på Ikea