• Mom2BeAgain

Min dotter har bitit hål på bröstvårtan!

Vet inte hur jag ska göra..

Ända sedan min tös fick tänder för ca 3 veckor sedan, har hon bitit på bröstvårtan. Trots att jag säger till henne ordentligt, att hon inte får göra det - ler hon bara åt mig. Nu har tänderna blivit så pass höga, att hon bitit hål på ena bröstvårtan... och jag har testat att ge henne bröstet efter det, men hon biter på hela tiden.

Jag har givit henne smakportioner i ca 4 veckor (2 ggr per dag) - hon ville inte ha mera än kanske ett par matskedar. Jag har testat att mjölka ur tutten och ge på flaska, men hon vill inte ha. Hon vill inte ha ersättning, välling, gröt eller fruktpure heller. Jag testade att använda en "eska" napp på tutten, men hon tuggade på ändå..

Jag är så deppig - jag vet inte vad jag ska göra???!!!! Någon som har tips? Hon fyller 6 månader om 10 dagar.. Helst vill jag sluta amma - men vet inte hur jag ska få henne att äta något annat. Jag vet heller inte hur jag ska göra med mina bröst - ska jag mjölka ur, eller ska jag låta dom sina?! Hjälp mig!!

• Svar på tråden Min dotter har bitit hål på bröstvårtan!
  • Ronsa

Det finns ju sug grej man kan ha över bröstvårtan den kanske ger lite skydd? Minns inte vad det heter men ska finnas i vanlig butik.

• mludvigs

På Apoteket finns det nåt som kallas amningsnapp - du kan kanske testa med det - så det iallafall inte går hål när hon biter.
    Det är säkert jätte kul att bita - lite mjukt, lite hårt och så kommer det ju nåt gott när man gör det oxå!

• blondimom

säga till på skarpen funkade inte för mig heller.., jag var elak till sist, när han bet skrek jag till för att uppmärksamma honom på att han gjort nått, o sen "slet" jag honom på bröstet så han inte får mer.., så han blev ledsen o arg, tre minuter senare testade jag igen, en slags nany-timeout... funkade utmärkt.., han fick första tanden när han var 5 veckor... nu e han 9 månader.. har upprepat proceduren för varje ny tand...

• Mom2BeAgain

Ronsa, mludvigs : "Eska-napp"/"amningsnapp" har jag redan testat och den gillade hon också att tugga på . Andra ggn när jag skulle testa den på henne, så totalvägrade hon.

blondimom: jag har gjort precis det du beskriver - men det funkar inte... nu vågar jag inte mer, för jag har såriga tuttar och är rädd att det ska bli djupare sår och infekterat.

Vet inte vad jag ska göra - känner mig maktlös!

• blondimom

vågar inte föreslå men jag har en bekant som testade o smätta som på en katt... vet ej om det funkar..

• Mom2BeAgain

blondimom: hmmm, nä det vill jag nog inte testa... men däremot rycker jag ju till av smärta och säger argt att hon inte får bita.

Jag testade faktiskt nyss att ge henne tutten, men bara ett par minuter,,, sen vågade jag inte mer Jag tänkte att jag avslutar, innan hon får tanken att ens bita. Kanske inte funkar i längden, men det är det enda jag kan göra för stunden.

• blondimom

jag vågade inte heller testa..., men min kille fattade ju galoppen..:) lycka till i alla fall, håller tummarna för att du ska kunna fortsätta amma utan att vrida dig av smärta...

• Mom2BeAgain

Nu, innan nattning testade jag att ge tutte - båda tuttarna,, men bara 1-2 minuter på varje. Första tutten gick bra - och på andra märkte jag att hon började somna, och jag försökte hålla henne vaken, eftersom jag tror att det är det som gör att hon biter. Hon somnar till och börjar snutta istället. Men hon hann bita och jag sa till ordentligt. Sen blev hon pigg - och efter ca 1 timme verkade det som att hon ville ha mer tutte, men jag tyckte hon var lite för trött, och misstänkte att det mer var snuttet hon ville ha. Trots detta gav jag henne tutte, om hon nu skulle vara hungrig - men bet till på en gång. Så hon fick ingen tutte. Hon var jätteledsen i typ 10 minuter, sen somnade hon. Nu har hon sovit i 30 minuter, så håll tummarna för att hon är nöjd så här - och att hon sover hela natten (vilket hon brukar). Jag är helt beredd på att hon vaknar i natt, eftersom hon inte ätit lika mkt som vanligt idag.

Åhhhh, va svårt det här är!!!!! Med min son hade jag jättejobbigt med amningen - men ammade ändå tills han var 5½ månad. Därför har jag varit så glad att allt gått så bra den här gången - men tjihi fick man.

Svar på tråden Min dotter har bitit hål på bröstvårtan!