• Lecce

Sjal som barnet sitter framåtvänd i?

Hej

Min dotter som är tre måander vägrar åka vagn och vill hela tiden bli buren. Jag har en Baby björn orginal som hon gillar att sitta i framåtvänd. Men den är obekväm för mig så nu planerar jag att illa kvickt köpa en baby björn active alt en själ som barnet kan sitta utåt i. Vad kan tänkas finnas?
    Tack för hjälpen
    Lecce

• Svar på tråden Sjal som barnet sitter framåtvänd i?
  • Rusty

Det har inte med sjalen utan mer med knytningen att göra. Om du har en långsjal kan du göra ett omslutet X som barnet kan sitta framåtvänt i, det sitter då med benen som i en babybjörn (hängande rakt ner). Det finns dem som säger att det inte är ergonomiskt lämpligt för ett barn att sitta så och det finns en annan ställning också där barnet sitter som en groda men den har jag inte testat.

När min unge började vilja vara framåtvänd köpte jag en Ergo istället, då kan barnet sitta på ryggen istället för på magen och det funkade för oss.

• Pippilångstrump

Jag rekomederar inte att man har barnet framåt i sjal. men visst går det, men den ergonomiska fördelen försvinner då.
    min dotter var lite krånglig där vd 2-3 månader men sedan blev det bra att sitta innåt igen.
    sedan så tror jag att det blir obekvämare för barnet om det sitter innåt i en bb sele(benen tvingas att hänga rakt ner eller lite bakåt, ryggen tvingas ut ännu mer mm.) och sedan med huvudstödet så ser de ju inget heller, i sjal så tycker jag att de har mycket större chans att se ut.

Sedan sist men absolut inte minst, som med allat annat så måste man lära sig knyta en sjal, så att knyta den 10 gånger innan man ger upp är verkligen att rekommendera, både med barn och utan barn. För vem ger liksom upp sin bb-sele bara för att det inte fungerar på första försöket? Eller köper skor med kardborre bara för att de inte kan knyta rosetter?

Lycka till.

• tinaw

Hur ergonomiskt det är att bära framåt beror på hur bra höfterna stöds ifall barnets ben hänger nedåt, och det är lättast att få till bra i en trikåsjal. Trikåsjal är bäst för bebisar och lättast att knyta av alla sjalar. I en vävd sjal med riktigt bra diagonalgiv kan det gå att få till. Att bära med barnet framåtvänt i skräddarställning, sk "Buddha" fungerar i i stort sett alla bärsjalar.

Men det finns många alternativ till att bära framåtvänt som barnen brukar trivas med:

Man kan sätta barnet halvsittande på magen, så att det ser ut. Det här går att göra även med riktigt små barn.

Man kan bära barnet på höften.

Man kan bära barnet i en hög ryggknytning, det brukar de gilla väldigt mycket, för då kan de se över axeln vad man håller på med.

Alla dessa bärsätt går att få till med flera sorters sjalar. Till ett så litet barn föreslår jag en trikåsjal, gärna en lite stadigare typ om du vill kunna ha den ett tag. Märken är tex Baby Bundler, Tricot Slen, Sino.

I en BB sitter barnen ganska långt ner inåtvänt, de ser liksom inte ut. I en sjal uppkommer inte riktigt det problemet, så det är mycket möjligt att din dotter gillar att sitta inåtvänd i sjalen men inte i BBn.

• Lecce

Hej
    tack för tips och tankar. Köpte en sino idag - min dotter var trött och täppt i näsan och ledsen men blev helt lugn så fort hon satt i den! Kom mycket riktigt upp ganska högt och kunde titta ut bakom min axel. Så nu övar jag knutar framför spegeln och längtar till imorgon så jag kan komma igång

• Lecce

Nej, hon sitter med magen mot mitt bröst, men så högt upp att hon ändå kan se ut över min axel och åt sidan. Provade ingen jättelåmg stund, men jag kände i kroppen på henne att hon slappnade av men tittade piggt och nyfiket ut.

• Filantra

Grattis till sjalköpet! Så kul att ni trivs med den! Alltid kul när någon upptäcker hur skönt det är att bära de små i sjal.

• MuminMy

Grattis!
    Du kan också prova att låta henne ha ena armen utanför och på det sättet kan kika vad du gör Det kan hända att det blir lite jobbigt för dig att ha hennes huvud för högt - "normal" höjd är "pussa på huvudet"-höjd, dvs du ska kunna sänka huvudet och pussa barnet på hjässan

Underbart att ni hittat något som fungerar för er! *kramar*

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Sjal som barnet sitter framåtvänd i?