• Anonym (förvirrad)

Mini-piller. Säkerhet? Mellanblödning? Mens? Tusen frågor.

Nu börjar det krypa i magen på mig faktiskt.

Jag fick barn i maj i år. Första mensen efter förlossningen kom i slutet på juni. När jag var på efterkontroll bestämde jag och min man att jag skulle köra på minipiller för att se hur kroppen reagerar på det för att sen eventuellt sätta in en p-stav.
    Jag fick mens i början av augusti (40 dagar efter senaste mens) och började då ta minipiller.

Jag åt en karta, (4 veckor) och det hände ingenting, men eftersom jag haft 40 dagar innan så var det ju ingen fara på taket. Efter ytterligare en vecka fick jag rött på papret när jag torkade mig. Mens på g trodde jag så klart och satte en binda... men inget mer hände. Fick rött/brunt på papret i 2 dagar när jag varit och kissat men det kom aldrig något i bindan och sen försvann det.
    Nu har det gått ca 40 dagar sen jag hade mens sist och undrar lite vad som händer.

Var det jag hade mens?? Eller var det en sk mellanblödning? Minipiller är väl lika säkert som ppiller?? Är lite rädd att jag ska ha blivit gravid trots piller och att blödningen jag hade var en nidblödning eller något sånt. *shit*..

Hjälp...

• Svar på tråden Mini-piller. Säkerhet? Mellanblödning? Mens? Tusen frågor.
  • Vikingakvinnan

Jag slutade iofs med minipiller för över fem år sedan men det jag minns är att mensen kränglade enormt om jag inte var noga med att ta dem regelbundet.
    Jag tror inte att minipiller är lika säkra som p-piller.

• MariaJohanna

Mensen blir lite sisådär när man äter minipiller. Det kan gå månader mellan man har någon blödning, men man kan även blöda bara litelitegrann nångång =)
    Jag skulle tippa på att du hade en mellanblödning. Det är helt i sin ordning så jag tror du kan va lugn =)
    Minipiller är inte lika säkert som p-piller,men om man tar dem regelbundet på samma tid varje dag ska det inte vara någon fara.

• MariaJohanna

Mensen blir lite sisådär när man äter minipiller. Det kan gå månader mellan man har någon blödning, men man kan även blöda bara litelitegrann nångång =)
    Jag skulle tippa på att du hade en mellanblödning. Det är helt i sin ordning så jag tror du kan va lugn =)
    Minipiller är inte lika säkert som p-piller,men om man tar dem regelbundet på samma tid varje dag ska det inte vara någon fara.

• Anonym (förvirrad)

VikingaKvinnan
    Tack för svaret!

MariaJohanna
    Tack för ditt svar! Känner mig lugnare.
    De minipillrena jag har ska, enligt min BM, ha samma "glömskemarginal" som ppiller. Så det har hänt att jag har glömt ta den på kvällen och då har jag tagit den dagen efter. Men det ska enligt BM alltså vara OK.

Svar på tråden Mini-piller. Säkerhet? Mellanblödning? Mens? Tusen frågor.