• Cissela

Fy vad jag skäms - skulle handla skor idag...

Idag var jag och min lilltjej på snart ett år iväg för att köpa skor till henne. Hon har en hel hög (5 par) i stl 19 men jag tyckte att de var så svåra att få på samt att hon skulle ha ett par lite tjockare nu till hösten.

Jag har inte direkt haft någon bråttska med att köpa nya skor utan vi har trott att de känts för små för att hon vinklar foten när man ska ta på skorna. Har alltså väntat in barnbidraget.

I butiken så bad jag om hjälp med vilken storlek min tjej ska ha. Expediten mätte min flickas fot och sedan hennes skor. Hennes fot var antingen större eller exakt lika stor som innermåttet på skon. Usch, fy vad jag skäms, kände mej som världens sämsta mamma.

De här sandalerna hon hade på sej var de som vi upplevt som störst (kavat i stl 19) av alla henns skor. kanske inte så konstigt att hon inte velat gå i sina skor på sistonde.

Nu fick hon nya fina skor i stl 21 (och kunde egentligen ha en stl större också men de var för svåra att gå i).

Alltså en liten varning till andra föräldrar, fötterna växer betydligt snabbare än vad man tror! jag mätte min tjejs fötter för två veckor sedan (när hon sov) och då var den 8 mm mindre än nu, mest beror det nog på att jag inte tänkte på att hon bör stå på foten när man mätter.

• Svar på tråden Fy vad jag skäms - skulle handla skor idag...
  • Crazy Baby

Jag är och mäter min dotters fötter varannan månad!! Dom växer som ogräs! Hon är 17 månader nu och hennes små fötter har vuxit mer än 2 centimeter sen i november då vi började mäta!!

Hade precis som du ett par jättefina gympaskor till dottern som jag inte tyckte verkade för små, helt plötsligt började hon gå konstigt i dem och då visade det sig att skon var ca 5 mm mindre än hennes lilla fossing! Hoppsan!

• Flizan30

Jag har också gjort det misstaget.Efter det skaffade vi en mätsticka så att man kan mäta hemma. Såg nyligen när vi mätte hemma att sonen behövde både nya skor och stövlar(det fanns 5 mm kvar). och ändå kändes inte ens skorna trånga. Undersökningar har ju visat att många barn går i för små skor.

• Hedvigs mamma

ja och sen varierar ju storlekarna också lnitegrann, för några veckor sedan köpte vi höstskor till dotter och var tvugna att köpa storl 27 och igår hade hon ett par gummistövlar i storlek 26 som glappade! Så vi har lärt oss att mäta både fötterna och skorna vid VARJE skoköp.

Svar på tråden Fy vad jag skäms - skulle handla skor idag...