• Anonym (^__^)

Citalopram och propavan

idag har jag varit hos husläkarn och fått citalopram sandoz utskrivet.

Är det nån här som har ätit det och berätta om ni blev bättre?
    Jag var/är väldigt skeptisk till "antidepp" fast nu har jag ju inget att förlora på att försöka med det här.. fast jag tänkte om nån annan kan dela med sig om hur det var innan ni börja äta och första veckorna ni åt (fick veta att den del mår sämre under de 2 första veckorna)  Vill också veta hur ni va och kände er under tiden ni åt och under "avvänjningen".. sen om ni vart dåliga igen när ni slutat ta citalopram..

Har även fått propavan för att kunna somna bättre..
    och där undrar jag för er som har bebis och ätit propavan..
    vaknar ni när barnet skriker på natten? om ni gör det orkar ni ta er upp och göra välling/byta blöja?

Hoppas nån vill svara för jag är nyfiken eller vad man ska kalla det...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Citalopram och propavan
  • palmblad

Jag vill inte skrämma dig, för man reagerar olika på läkemedel. Men en biverkning med Propavan som inte nämns i bipacksedeln o som min läkare inte sa, var att man kan bli dunderpigg o få sömnsvårigheter istället för det motsatta som är meningen. Jag var så trött, men när jag skulle somna ryckte det i fötterna o jag fick somna framför Tv:n. Det höll på så i 2 veckor, så pröva med en låg dos.

• palmblad

Citalopramen däremot gav mig det liv o den glädje jag aldrig haft o de allra flesta märker stor skillnad.

• palmblad

Hm, läste bara lite i taget. Jag mådde inte sämre i början av Citalopramen. Har efter 4 år inte kunnat sluta med dem, för då mår jag jättedåligt. Men min depression kan va medfödd o det är inget jag sörjer att ta medicin.

• Anonym (^__^)

Jo min läkare sa också att man kunde bli ännu deppigare men bara i början..och att man kan få krypningar i benen.. eller om de va av propavanet..

men jag känner såhär.. får jag ett lyckligare liv av dessa tabletter så är ju det skitbra. vad som helst är bättre än nu. för nu orkar jag verkligen ingenting..

Jag har ju fått propavan utskrivet för sömnsvårigheter jag redan har..

Tack så jättemycket för ditt svar

• Molle72

Hej jag äter citalopram och jag mådde sämre de tre första veckorna. Har slutat i omgångar men börjat igen. Det var som min läkare sa att man har upp och nergångar i livets skeden. Jag skiter i om jag blir beroende bara jag mår bra. Har aldrig fått några biverkningar. Har fått diagnosen panikångest. / Kram hoppas du mår bättre snart.

• Tiddelypom

Hejsan!

Jag hade citalopram under en kort period. Jag kände ingen skillnad över huvud taget så efter tre mån slutade jag utan läkarens vetskap. Jag tacklade min mammas plötsliga bortgång, så det var ju en helt naturlig sorgreaktion. Tycker fortfarande det var väldigt korkat av läkaren att skriva ut citalopram. Har haft propavan i flera omgångar. Jag somnar skapligt på dem, men dagen efter har jag en fruktansvärd hangover. Känns som om man inte är riktigt med i huvet. Jag tar dem bara någon natt då och då för att försöka "sova i kapp".
    Lycka till med allt och hoppas att du snart mår bättre.

• loca68

Propavan kan ge hangover effekt och myrkrypningar. Citalopram är en bra tablett som hjälpt mig.
    Lycka till

• Anonym (^__^)

Tack så jättemycket för era svar! :)

imorn ska jag börja..
    på ett sätt känns det lite läskigt men ändå rätt skönt. som "this is it" liksom =)
    Jag har varit nere och har panikångest, dödsångest och är lite av en hypokondriker..
    och jag hoppas att de här är en hjälp på vägen till ett lite "stadigare" och bättre liv..

så nu är det bara att vänta och se..

• palmblad

Jag hoppas verkligen du inte får den bi-effekt av Propavan som jag fick o den är extremt ovanlig. Även om man har sömnstörningar kan de tyvärr bli värre, men det hoppas jag du slipper.
    Citalopram är inte beroendeframkallande, men jag kan undra ibland, eftersom jag mår ännu sämre då jag försöker sluta, än då jag fick depressionen.

• Anonym (^__^)

Ja vi får verkligen hoppas att det blir bättre för mig..

synd att det kan bli som fördig. var det ingen som varnade dig för det?

Svar på tråden Citalopram och propavan