• sofia13

Stort SF - mått i vecka 25

Var hos BM idag och skulle mäta magen första gången, och hon fick ett mått på 31 cm är bara i vecka 25+3.Vi ska träffas igen om 3 veckor och om måttet fortfarande är stort skulle hon skicka mig på ul.Man undrar om man går och bär på en jätte, höll mig på normalkurvan med första barnet. Nån fler med stort Sf-mått

• Svar på tråden Stort SF - mått i vecka 25
  • Charlott29

Jag hade stor mage hela graviditeten också, låg hela tiden på övre kurvan...
    minns inga exakta mått dock.

• Ceridwen

sofia13:

stort mått kan också betyda för mycket fostervatten. det hade jag...

• Nalle Puh77

Min mage låg över den översta kurvan hela graviditeten, fick även göra ett tillväxt UL eft magen inte slutade växa.
    Men ut kom en tös på 4060 g, vilket inte va så stort.

Finns magbilder i galleriet o under graviditet om du vill se Flört

BF 5 okt
  • mamsen76

Jag hade stort mått hela min graviditet och det gjordes 2 tillväxtul. I vecka 34 sa de att bebisen vägde 3400 g och att jag skulle räkna med att få en STOR bebis. Jag gick 9 dagar över tiden och var livrädd att jag skulle föda ut en 5-månaders men ut kom en litet tös på 3790 g.

Tycker inte att du ska oroa dig, måttet betydde inte ett dugg i mitt fall och jag tror att det är rätt vanligt att man ligger över det "normala".

• tifo80

Hur mkt ska det ligga på ungefär någon som vet?

• sofia13

Man brukar ha lika många cm som gångna veckor,ungefär.

• happy2

jag låg på den övre kurvan när jag väntade mina 2 första barn,, men jag hade inte en stor mage synligt utåt,, så ävenom man har ett lite större sf mått så betyder de ju inte att man har en stor mage,, Endel kan ha små sf mått men synligt sätt större än den som ligger på den övre kurvan,, kan ju bero på hur livmodern e placerad,, Min e tex ljupt och högt liggande.

• Gummsesnuffsan

Jag är i vecka 25 och hos barnmorskan igår sa hon att mitt mått var inom det normala, d.v.s 24 cm.

• barajosefine

Hade också stort SF mått (dock lite senare i gradviteten än dig), men blev skickad på ul igår och chockerade nog vägde h*n bara 2852 gram och normal mängd fostervatten.. Och jag som varit orolig och fantiserat om en JÄTTEbebis helt enkelt.. Så ett tips är att inte jaga upp dig i onödan

• Lillium

Hejsan! Jag har också haft stora sf mått hela tiden, har legat ca. 5 cm över den vecka jag varit i hela tiden, som nu i vecka 30 hade jag sf mått på 35 cm! Igår så var jag på tillväxtultraljud, och hon tittade och mätte bebisen ett par gånger för att kunna räkna ut den ungefärliga vikten på bebisen, hon mätte huvudet och magen för att få fram denna viktskattning, hon sa även det att man inte kunde gå på sf måtten, bara för att man hade stora mått så tyder det inte alltid på ett stort barn. Jag hade mycket fostervatten sa hon, och i mitt fall med mina stora mått, så berodde fostervattenmängden på ett stort mått. Så skulle jag fortsätta att öka så som jag gjort nu, så skulle jag komma tillbaka för ett nytt tillväxtulj, och om jag fortfarande hade mycket vatten, så skulle dom "tappa" mig på en del.

• sofia13

Var och mätte mig igen denna gång i vecka 28+3 och hade då ett mått på 33cm så det blir tillväxt ul den 30/10. Så vi få se vad de säger. Det ska iallafall bli roligt att få se bebben igen.

• KristinaE

jag låg också med stort sf mått med min son och fick göra tillväxt ul men då låg han under med några procent. När han föddes på bf dagen så vägde han 3320gram.
    så man får inte stort barn bara för man har stort sf mått.

• WickL

Jag hade litet sf mått med Astrid. Låg på 20 i v 25. Men när hon föddes 4 veckor för tidigt så vägde hon 3300 kg.

Nu hadde jag ett sf mått på 27 i v 24, ska bli intressant å se vad denna bäbis väger när hon kommer ut :)

Wictoria

• Tiltu

Jag har legat på övrekurva fram tills v.35, sen sköt de i höjden. Blev Viktskattning på engång. 2500g. Normalt.

O nu igår så visade måttbandet 43,5cm.
    O för 10 dar sen låg den på 37 cm.
    Så nu blir de extra UL igen. Säkert ingen fara!

• sofia13

Tillväxt ul visade ingenting, det var normalt med fostervatten och bebisen var bara 3% större än normalt och det är ju ingenting.Så det blir nog en normalstor bebis.Han sa dock att han kunde mäta fel med ca 10%.Har nu i veckan mätt magen och hade då 36 cm.Hade lika mycket i vecka 40 med första barnet. Hon vägde 3740g när hon föddes bf +12.

• Virrigast

Jag har legat högt med båda mina tjejer. På och strax över översta kurvan. Den största av de vägde en bra bit över 5 kilo...men det kan ju finnas andra orsaker att måttet ligger högt!

• cozmoz

jag var på kontroll i v. 26, fick då sf mått: 26
    låg i övre delen av kurvan, men har gjort det med mina två tidigare killar också.
    Min BM sa att det har även att göra med hur man ser ut själv. Jag är lång ( 180 cm) då är det mer naturligt tydligen att ha högre mått...
    jag vet inte...

• SanTan

Under min förra gravidtet låg jag mycket UNDER normalkurvan genom hela graviditeten, men ut kom ändå än tös på 4620 g.... Så det jag vill säga är att SF-måttet inte säger så mycket om storleken på bebisen!

Lycka till

• jordgubbstårta

Under min första graviditet verkade kurvan stämma då låg jag straxt över på kurvan och vår tjej vägde 3820 när hon kom ut men den här gången har jag fått litet SF-mått och varit på tillväxtultraljud som visade 0% avikelser men barnmorskan har efter det ändå mätt i underkant. Hon tror att jag bär barnet lägre den här gången helt enkelt. Nu återstår bara att se vad han eller hon verkligen väger.

Svar på tråden Stort SF - mått i vecka 25