• enlitenbitkaka

Jag vill starta eget! Pensionat/B&B/Restaurang.....Någon mer?!

jag har länge lekt med tanken på att starta eget! Planerna har varierat men i längden har en idé vunnit......ett typ av pensionat! B&B....Vill kunna erbjuda några få välutrustade hotellrum, en mysig restaurang av liten skala och en trevlig avslappnad miljö!

Någon mer som har tankar som går ungefär åt samma håll eller som startat eget och har tips?! Ska man göra själv elelr med partner?

• Svar på tråden Jag vill starta eget! Pensionat/B&B/Restaurang.....Någon mer?!
  • gemelli

Vi har hittat en gård i hälsningland, där vi fick tanken att öppna ett B&B...

Tycker oxå det skulle vara urmysigt!

• enlitenbitkaka

Ja! Ett familjeföretag som satsar på komfort, trivsel, omgivningar och personlig prägel framför meterlånga menyer & 100 hotellrum!

Tror det är tusen ggr lättare att göra med en partner då man kan bolla ideér, få synpunkter! Vill gärna dra med min sambo men han är inte lagd åt riktigt samma "mysiga" familjära håll som jag! Han skulle vilja starta eget inriktat på kontorsmöbler......*ler*

• Pokergirl

Åh, här är en till som drömt om att köpa en herrgård och kunna erbjuda ett hemtrevligt boende. Tyvärr så är hotellbranchen inte ett framtidskoncept, men jag tror att man skulle kunna få det att fungera bara man nischar sig extremt, typ spa/gourmet/hälsa/motion/konferens/rekreation.... tja, det finns ju massa inriktningar.

• gemelli

Nähä det där var ju mitt koncept Pokergril

• Pokergirl

gemelli: Man börjar ju fundera om vi varit systrar i ett tidigare liv. "Ditt" hus är ju bara helt rätt! Bara man får byta tapeter och måla om lite så har det alla potential!

• orzia1

Hej

Här är en som starade en restaurang i dec förra året ock kommer tillsammans med min mamma starta ett B&B (el mindre hotell) som ska öppna i Juni nästa år.

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • orzia1

Har du varit i restaurang branchen innan?

• Pokergirl
    orzia1 skrev 2006-09-20 23:45:00 följande:
    HejHär är en som starade en restaurang i dec förra året ock kommer tillsammans med min mamma starta ett B&B (el mindre hotell) som ska öppna i Juni nästa år. Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
    Åh så himla kul, hoppas det går bra för dig! Bara att berätta var vi ska semestra!
  • orzia1

Det kommer jag gärna göra

• orzia1
    gemelli

Den gården var jättemysig
  • Pokergirl

Jag har jobbat inom restaurang och vet hur lite avans det är på marknaden. Men samtidigt, om man nischar sig tillräckligt tror jag att en herrgård skulle kunna gå riktigt bra. Verkligen en vinna el försvinna-marknad.

• orzia1

Jo det håller jag med om. Vi kommer öppna i en typisk sommarstad och räknar lite grovt med att ha fullbelagt i 6 månader (och inga gäster alls de andra 6 månaderna)

Vi kommer göra 8 rum och erbjuda frukost

såhär har vi tänkt

*Lämna bort tvätten till tvätteri, kostar ngr fler kr än att tvätta själv
    *Frukosten tas från kylskåpet i  "samlingsrummet" av gästerna själv. (personalen förbereder kvällen innan) många kylanläggningar med juice och ett snurrställ med 6 olika flingor
    *städa kommer vi göra själv och ta emot bokningar.
    *Nycklarna lämnas ut fram till 18 sen efter kl 18 lämnas de ut från vår restaurang ca 300 meter bort.

Svar på tråden Jag vill starta eget! Pensionat/B&B/Restaurang.....Någon mer?!