• Dea

Second hand till barnen....Flipp eller flopp???

Mitt intresse för second hand-artiklar till barn har ökat enormt sen vår tid i Malmö! Upptäckte då vilka otroliga fynd man kan göra och hur prisvärt det verkligen blir, med tex barnkläderna som knappt känns använda i vissa fall...

Men, varför finns de så få av dessa "kommisionsbaserade" affärer ute i Sverige som är toppen både för köpare & inlämnare?? I malmö, stockholm och göteborg hittar man de så klart i vartannat kvarter, men där bor ju inte jag...

Vad tycker ni?? Flipp eller flopp med second hand för barn?? Skriv gärna vad ni tycker!

(Pratar inte enbart om kläder, utan även möbler, leksaker, bilbarnstolar mm mm, och kommision är då man lämnar in till en butik som gör jobbet med försäljningen åt en, och behåller en viss procent av försäljningspriset...)

• Svar på tråden Second hand till barnen....Flipp eller flopp???
  • Lola Jämtland

Här blev det en flopp. Tyvärr, för jag älskade butiken!

En tjej startade ett sånt ställe, drev det i typ 6 mån o tvingades sedan att lägga ner.

Men det funkar kanske bättre i stora städer.

//Drömmar är gratis....
  • evita

jag gillar åxå sec. hand... har iofs inte köpt så mycket kläder, men massor av leksaker och så...

• eitss

Kanonidé tycker jag.... /Hanna

• Tallulah

Klar Flipp, köper nästan alltid begagnat till min dotter. Jag tycker att det känns lite trevligt att andra barn har haft på sig kläderna... (vissa tycker antagligen tvärtom). Barn växer ju ur kläderna så fort, på ett och ett halvt år har man ju själv nästan en hel klädesaffär hemma.

• Smurfan JM

Jag tycker att de är kass, i den form du beskriver.
    Jag handlar massor Second Hand (men inte till några barn än), men skulle ALDRIG handla i en sådan där Kommision-affär. Jag håller mig till riktig SH där pengarna går till välgörenhet.

• Linda1976

FLOPP! Skulle aldrig handla secondhand - om det inte rör sig om designermöbler som inte finns att få tag på som nya.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Teskedsmamman

Köper nästan bara second hand! Handlar mycket på tradera! Har inte lust att lägga hur mycket pengar som helst på kläder som förstörs inom en snar framtid (nåja, slits mycket iaf). Det är bara finkläder som handlas nytt!

F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • Marlene

jag handlade endel när vi hade en barn second hand affär här i luleå, så länge kläderna är fräscha så är det väl jätte bra om man kan återanvända. Dock absolut INTE bilbarnstolar!!

• Dea

oj vad tråden försvann snabt...gör ett nytt försök att hitta nån mer som vill disskutera second hand till våra små.

/Linda

• frugiraff

tycker det e en flopp. bor i göteborg men hät finns så många affärer med billiga nya barnkläder att jag hellre köper nytt... visserligen kan man väl hitta begagnat till bra pris med bra kvalitté men de växer ju ur kläder så fort. och fläckar ner dom. fläckiga kläder sparar jag ändå inte till nästa barn, då kan man ju lika väl köpa nytt..

• Trissvinnaren

Dom har en tendens att dyka upp och sedan försvinna lika snabbt igen...så det är nog inte så lätt att få det att gå runt. Vi har däremot en butik i stan som säljer bara kläder, främst vuxen men även barn, second hand, och där brukar jag handla extra uppsättning regnkläder och överdragskläder, tycker det är helt suveränt, däremot har jag aldrig lämnat in något, jag brukar skänka till kyrkan...

• Anna i Skåne

JAg handlar gärna second-hand. Jag går på barn-bytar-dagar mm och handlar det jag tycker är fint där. Sen kompletterar jag med resten nytt. Speciellt byxor tycker jag är suveränt att handla begagnat!! 15 kr istället för 150 kr för jeans!!! Jag är dock ganska bra att handla på mig. Sonen har precis börjat ha strl 92. Han har nog redan 8 par byxor i strl 98 och lika många i strl 104 samt 2 par i strl 110. Men totalt har jag kanske betalat 250 kr för de i de större storlekarna så det känns ändå bra!

• Tissa

Jag säger flipp och handlar lite i en butik här i Sthlm men det mesta jag handlar är ändå nya kläder... Många av dom kläder jag handlar på sh är oanvändna. Ofta kläder som dom fått i present som varit lite stora och när dom väl har passat så har det inte varit säsong för det. Dessutom tycker jag det är bra att andra har använt det tidigare för då är kläderna tvättade flera ggr redan och mycket mjukare och inpregneringen har försvunnit.
    (Självklart tvättar jag nya kläder innan dom används men det tar ju ett tag innan dom blir riktigt mjuka och sköna enligt min mening )

Men tror tyvärr, som vissa andra skrev, att det är svårt för en sådan butik att gå runt.

Svar på tråden Second hand till barnen....Flipp eller flopp???