• Anicol

Fodervärd till hund...

Hej
    Nu är det så att jag har en släkting som ska para sin berner sennen tik och hon har frågat mig om jag vill bli fodervärd åt en av valparna. Det kommer isf att vara en liten tik som vi får i mars eller april. Jag har velat skaffa hund länge och nu vill även min man ha en.

Min fråga är
    Har någon erfarenhet av att vara fodervärd?
    Vilka är fördelarna respektive nackdelarna? (jämfört med om man köper hunden)
    Är det något speciellt man ska tänka på innan vi skriver ett kontrakt???

• Svar på tråden Fodervärd till hund...
  • Prickan

Om jag inte minns fel finns en del information om fodervärdsavtal och sånt på Svenska Kennelklubbens hemsida, www.skk.se.

I övrigt har jag inga personliga erfarenheter av det...

• Jonna S

Jag har bara bra erfarenheter av att vara fodervärd. Men det har nog mycket att göra med personkemin mellan uppfödare och fodervärd. Fördelen är att du slipper betala 10 000 eller mer när du hämtar valpen, men alla andra omkostnader får du ändå stå för. En annan fördel är att du får snyggaste/bästa valpen eftersom uppfödaren såklart sparar den bästa för vidare avel.

Till nackdelarna kan räknas att man lätt kan känna sig "livegen" eftersom hunden faktiskt juridiskt sett tillhör uppfödaren tills den har fått sina två valpkullar. En annan är att tiken blir borta länge hemifrån vid tiden för valpning och två månader efter det. (Kan iofs vara bra om man planerat en resa just då!) Kom överens om vem som ska betala vad, vem som ska ta över ansvaret/betala för att röntga hunden, ställa ut den osv.

Köper du hunden så har du allt ansvar själv men slipper å andra sidan att ha någon som lägger sig i huruvida hunden ska ställas ut eller ej, om den är för tjock eller för smal osv osv.

• Silverforsen

Hej! Ni skriver ett kontrakt enligt skk:s regler! De har rätt att ta två kullar valpar på henne innan hon fyller 5 år och hon måste vara lägst 2 år gammal.. efter de kullarna så går hon automatiskt över i din ägo.. det kan även vara så att de inte blir nöjda med hennes röntgen eller ev. MH-test och då får du henne eller kan köpa ut henne om du vill!
    Jag har en fodertik hemma och jag o uppfödaren delar på skatten och sen betalade han MH-test, höft- och armbågs röntgen osv.. alltså det som, han behöver ha som uppfödare.. När hon ska ha valpar tar ofta uppfödaren hem henne till sig den tiden.
    Bara fråga om du undrar något mera!

• Anicol

Tack tack. Personkemin behöver jag inte bekymra mig för eftersom hon e min släkting och vi känner varandra bra... Vi kommer bra överens.

Vem står för försäkringar och sånt? Och vilket försäkringsbolag är bäst? 

• Silverforsen

det var försäkringen jag menade innan.. de är äl lite olika vad man kommer överens om... men jag o min uppfödare delar som sagt på den.. Jag har folksam på min.. de är lite billigare.. ger ca 1050 om året delat på 2, så 525 om året!

Svar på tråden Fodervärd till hund...